Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Bölümünden Beklentileri

Year 2013, Volume: 8 Issue: 2, 122 - 150, 05.12.2013

Abstract

Süleyman Demirel Üniversitesi Biyoloji Bölümü lisans programları 2011–2012 eğitim öğretim yılında anlamlı şekilde tercihten düşmüştür. Bu olumsuzluğun gerekçelerini anlamak, sorgulamak ve çözüm önerilerinde bulunmak amacıyla bu çalışma aynı yıl bitirme ödevi olarak yapılmıştır. Çalışma, bir anket çalışması olup bölümdeki lisans öğrencilerine ve mezunlarına 15'er soru yöneltilmiştir. 8. Biyoloji Günü programı sebebiyle bölüme gelen diğer Üniversitelerin öğrencilerine de aynı anket uygulanmıştır. Alınan cevaplar yorumlanmış, istatistiksel analizler yapılmış, gözlem ve deneyimlerimizle bölümün sorunları ve çözüm önerileri ortaya konulmuştur. Bölümde öğretimin genelde ezber ağırlıklı olarak verilmesi, biyologların yetiştirilmesinde arz-talep dengesinin bozulması, mezunların istihdam sorunu bölüme tercihi düşüren ana faktördür. Orta öğretimde gün geçtikçe temel bilimler eğitimi zayıflamakta, sayısal öğrencileri azalmakta; bu durum öğrencileri lisansa yerleştirmede nitelikte zayıflama olarak ortaya çıkmaktadır. Tüm olumsuzluklara rağmen biyolojiyi severek tercih eden özverili insanların varlığı ve her kademede ülkemizin nitelikli biyologlara olan ihtiyacı açıkça ortadadır. Anket sonuçlarına göre; öğrenciler çoğunlukla bölümü bir ön araştırma yapmadan bilinçsizce tercih etmekte, zamanla bilinçlenerek bölümü sevmektedir. Sınıflardaki öğrenci sayısı fazlalığının eğitimi olumsuz etkilediği; müfredatta yer alan bazı derslerin yetersiz veya iş hayatında gerekli olmadığı ya da çoğunlukla ezber ağırlıklı olması nedeniyle derslerde gerektiği kadar aktif rol alamadıkları belirtilmektedir. Öğrencilerin istihdam yetersizliği nedeniyle gelecek endişesi taşıdıkları ve çevrelerine yaptıkları negatif telkinler bölüme adayların tercihini azaltmaktadır. Çözüm için sınıf mevcudunun fazla olmaması, müfredatın güncellenmesi, uygulamaların artırılması, stajın zorunlu hale getirilmesi ve öğretmenlik vb. haklarının iadesi önerilmektedir. İstihdam sadece biyolojinin değil, tüm temel bilimlerin ortak sorunudur. Sorun çözümlenmezse temel bilimlerin uygulamalı alanlarına da sıçrayacak ve tüm disiplinlerin ortak problemi haline gelecektir. Orman, ziraat, veterinerlik, eczacılık, su ürünleri fakülteleri; çevre ve gıda mühendisliği bölümleri bu alanlardan bazılarıdır. Milli Eğitim Bakanlığı ve YÖK Başkanlığı organizatörlüğünde tüm ilgili kurumların sorunun çözümüne katkı sağlayacağı uzun süreli planlamalar biran önce yapılmalı ve uygulanmalıdır. Mesleğe ilgi duyan herkes kendi çapında katkı sağlamak için insiyatif almalıdır.

Anahtar Kelimeler: Biyoloji Bölümü, Biyolog, Anket, İstihdam, Süleyman Demirel Üniversitesi

EXPECTATIONS OF UNIVERSITY STUDENTS FROM BIOLOGY DEPARTMENT

ABSTRACT: Suleyman Demirel University, Department of Biology degree programs preference were significantly decreased in 2011–2012 academic years. In the same year, this study was conducted as a final project to understand, queryand in order to propose solutions, reasons for this negativity. In this study, a survey which were asked 15 questions to all students under graduate and some graduated from the department. Some students were come to the Isparta from Yüzüncü Yıl, Erzincan and Gaziantep Universities for the program of 8th Biology Day. The students were filled the survey form as other students. Answers of them were interpreted and statistical analysis was made and our department of problems and solution proposals are presented with our observation and experience. The main factors that reduce the choice of department; instruction is often given to mainly the memorization, imbalance of supply and demand of biologists up bringing and employment problem of the graduates. Basic science education are weakening by the day in secondary education, decreasing numeric students; this situation appears to be weakening quality placement of students underlicense. Despite all negativity, it is clear that the presence of dedicated persons who prefer loving biology and need for qualified biologists at all levels of Türkiye. According to the results of the survey; most of students weren't search before preference department of biology, by the time they love to become conscious. They reported that; high number of students are negative effect on education; their educations aren't enough for them, some of lessons which are in curriculum, are not necessary for their career and/or often, mainly due to the fact memorization as needed students often could not get an active role in courses. Choose the section decreased because students carry worrying about the future because of the lack of employment and their negative suggestions. For the solution, they proposed something; the class size is not more than, updating the curriculum, increasing the applications, internship must be compulsory, return the rights of the teaching, etc. Employment is not only biology's problem; this is a common problem of all the basic sciences. If the problem does not resolve, it jumps to all applied areas of basic sciences and will be come a common problem of all disciplines. Some of these are as; forestry, agriculture, veterinary medicine, pharmacy, fisheries departments, environment and food engineering departments. Organized by the Ministry of Education and the Council of Higher Education, all relevant agencies should be done and applied long-term planning as soon as possible to contribute to the solution of the problem. Anyone who is interested in the profession should take the initiative to make a contribution in its own right.

Key Words: Biology Department, Biologist, Survey, Employment, Süleyman Demirel University.

References

  • Anonim, 2012. http:/(1)/www.msxlabs.org/forum/soru-cevap/269710-biyoloji-bolumu-mezunlarinin- is-olanaklari-nasildir.html#ixzz1wYlnOn3H (Erişim tarihi: 15 Mayıs 2012)
  • Anonim, 2013a. Biyoloji Nedir?,(Erişim Tarihi: 12.04.2013). http://biyoloji.nedir.com
  • Anonim, 2013b. Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2013. Orta Öğretim Kurumlarında Biyoloji Eğitiminde
  • Kullanılan Öğretim Metotlarının Ders Öğretmenleri Açısından Değerlendirilmesi Ve Öneriler.(Erişim Tarihi: 12.06.2013). http://www.aku.edu.tr/aku/
  • Anonim, 2013c. Biyoloji Bölümlerinin Bugünkü Durumu, Geleceği Ve Çözüm Önerileri Çalıştayı.
  • (Erişim Tarihi: 27.05.2013) (http://biyologlar.com).
  • Anonim, 2013d. www.biyolojisozluk.com/turkiye-biyologlar-derneğinin-biyoloji-bolum-baskanları- ile-birlikte-gerceklestirdigi-calistay/ (Erişim tarihi: 12 Mart 2013).
  • Çitil M., İspir E., Söğüt E., Büyükkasap E., 2006. Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profilleri Ve Başarılarını Etkilediğine İnandıkları Faktörler; K.S.Ü. Örneği, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 8(2): 69-81.
  • Doğan S., Sezek F., Yalçın M., Kıvrak E., Usta Y., Ataman Y.A., 2003. Atatürk Üniversitesi Biyoloji
  • Öğrencilerinin Laboratuvar Çalışmalarına İlişkin Tutumları, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2): 33-58. Gül Ş., Yeşilyurt S., 2009. Biyoloji Tutum Ölçeği, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2): 239-258.
  • Hevedanlı M., Ekici G., 2009. Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Öz-yeterliklerinin Çeşitli
  • Değişkenler Açısından İncelenmesi (Dicle Üniversitesi Örneği), Ege Eğitim Dergisi, 10 (1): 24- Tezcan H., Gümüş Y., 2008. Üniversite Öğrencilerinin Seçmeli Ders Tercihlerine Etki Eden
  • Faktörlerin Araştırılması, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1): 1-17. Yenice N., 2003. Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerin Fen ve Bilgisayar
  • Y. Biyoloji Bölümü 2. sınıfların düzenli bir şekilde olmasa da biyoloji bilimindeki gelişmeleri gazete, dergi vb.den takip ettikleri görülmüştür. 2. yıl verilen cevaplarda bir değişme olmamıştır. 2012-2013 eğitim.-öğretim yılı 34 %50,7 %25,3 2013-2014 eğitim.-öğretim yılı
  • Çizelge 6. SDÜ. Fen-Edebiyat Fakültesi, Biyoloji Bölümü lisans öğrencilerine yöneltilen sorular, cevaplar ve yorumları. Sınıfı: 4. sınıf. Öğrenci sayısı: 67 olup her kişi her soruya cevap vermemiştir. Bu nedenle ankete cevap verenlerin sayısı soruya göre değişiklik göstermektedir. *: 61, **:62, ***: 59 öğrenci. Eğitim-Öğretim Yılı: 2012–2013.
  • (2013–2014 eğitim-öğretim yılına ait 4. sınıfların anket sonuçları ve yorumları Çizelge 7.de verilmektedir).
  • Y. Bölümün iş imkânlarının her geçen gün daraltıldığı ve yeterli istihdam sağlanamadığı sonucuna varılmıştır. 2. yıl verilen cevapların oranlarında kısmen değişme olmakla beraber sıralamada bir değişme olmamıştır 2012-2013 eğitim.-öğretim yılı 1 2 %8,3 2013-2014 eğitim.-öğretim yılı %0,.00 %90,00 %10,00
  • Y. Lisans eğitimi esnasında öğrenilen bilgilerin kısmen 2012-2013 eğitim.-öğretim yılı 5 1 6 %41,6 %8,3 %50,0 2013-2014 eğitim.-öğretim yılı kalıcı olduğu fikri yaygındır. 2. yıl verilen cevapların oranlarında kısmen değişme olmakla beraber sıralamada bir değişme olmamıştır
  • Y. Üniversitelerdeki kontenjanın artması iş bulma imkânının ve kalitenin azalmasına neden olmaktadır. Kontenjan artırmak yerine iş sahası genişletilmelidir. 2. yıl 2012-2013 eğitim.-öğretim yılı 8 3 1 %66,6 %25,0 %8,3 2013-2014 eğitim.-öğretim yılı %73,33 %13,33 %13,33 verilen cevapların oranlarında kısmen değişme olmakla beraber sıralamada bir değişme olmamıştır.

Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Bölümünden Beklentileri

Year 2013, Volume: 8 Issue: 2, 122 - 150, 05.12.2013

Abstract

Suleyman Demirel University, Department of Biology degree programs preference were significantly decreased in 2011–2012 academic years. In the same year, this study was conducted as a final project to understand, queryand in order to propose solutions, reasons for this negativity.In this study, a survey which were asked 15 questions to all students under graduate and some graduated from the department. Some students were come to the Isparta from Yüzüncü Yıl, Erzincan and Gaziantep Universities for the program of 8th Biology Day. The students were filled the survey form as other students. Answers of them were interpreted and statistical analysis was made and our department of problems and solution proposals are presented with our observation and experience.The main factors that reduce the choice of department; instruction is often given to mainly the memorization, imbalance of supply and demand of biologists up bringing and employment problem of the graduates.Basic science education are weakening by the day in secondary education, decreasing numeric students; this situation appears to be weakening quality placement of students underlicense. Despite all negativity, it is clear that the presence of dedicated persons who prefer loving biology and need for qualified biologists at all levels of Türkiye. According to the results of the survey; most of students weren’t search before preference department of biology, by the time they love to become conscious.They reported that; high number of students are negative effect on education; their educations aren’t enough for them, some of lessons which are in curriculum, are not necessary for their career and/or often, mainly due to the fact memorization as needed students often could not get an active role in courses. Choose the section decreased because students carry worrying about the future because of the lack of employment and their negative suggestions. For the solution, they proposed something; the class size is not more than, updating the curriculum, increasing the applications, internship must be compulsory, return the rights of the teaching, etc. Employment is not only biology’s problem; this is a common problem of all the basic sciences. If the problem does not resolve, it jumps to all applied areas of basic sciences and will be come a common problem of all disciplines. Some of these are as; forestry, agriculture, veterinary medicine, pharmacy, fisheries departments, environment and food engineering departments. Organized by the Ministry of Education and the Council of Higher Education, all relevant agencies should be done and applied longterm planning as soon as possible to contribute to the solution of the problem. Anyone who is interested in the profession should take the initiative to make a contribution in its own right

References

  • Anonim, 2012. http:/(1)/www.msxlabs.org/forum/soru-cevap/269710-biyoloji-bolumu-mezunlarinin- is-olanaklari-nasildir.html#ixzz1wYlnOn3H (Erişim tarihi: 15 Mayıs 2012)
  • Anonim, 2013a. Biyoloji Nedir?,(Erişim Tarihi: 12.04.2013). http://biyoloji.nedir.com
  • Anonim, 2013b. Afyon Kocatepe Üniversitesi, 2013. Orta Öğretim Kurumlarında Biyoloji Eğitiminde
  • Kullanılan Öğretim Metotlarının Ders Öğretmenleri Açısından Değerlendirilmesi Ve Öneriler.(Erişim Tarihi: 12.06.2013). http://www.aku.edu.tr/aku/
  • Anonim, 2013c. Biyoloji Bölümlerinin Bugünkü Durumu, Geleceği Ve Çözüm Önerileri Çalıştayı.
  • (Erişim Tarihi: 27.05.2013) (http://biyologlar.com).
  • Anonim, 2013d. www.biyolojisozluk.com/turkiye-biyologlar-derneğinin-biyoloji-bolum-baskanları- ile-birlikte-gerceklestirdigi-calistay/ (Erişim tarihi: 12 Mart 2013).
  • Çitil M., İspir E., Söğüt E., Büyükkasap E., 2006. Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profilleri Ve Başarılarını Etkilediğine İnandıkları Faktörler; K.S.Ü. Örneği, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 8(2): 69-81.
  • Doğan S., Sezek F., Yalçın M., Kıvrak E., Usta Y., Ataman Y.A., 2003. Atatürk Üniversitesi Biyoloji
  • Öğrencilerinin Laboratuvar Çalışmalarına İlişkin Tutumları, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2): 33-58. Gül Ş., Yeşilyurt S., 2009. Biyoloji Tutum Ölçeği, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2): 239-258.
  • Hevedanlı M., Ekici G., 2009. Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Öz-yeterliklerinin Çeşitli
  • Değişkenler Açısından İncelenmesi (Dicle Üniversitesi Örneği), Ege Eğitim Dergisi, 10 (1): 24- Tezcan H., Gümüş Y., 2008. Üniversite Öğrencilerinin Seçmeli Ders Tercihlerine Etki Eden
  • Faktörlerin Araştırılması, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1): 1-17. Yenice N., 2003. Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerin Fen ve Bilgisayar
  • Y. Biyoloji Bölümü 2. sınıfların düzenli bir şekilde olmasa da biyoloji bilimindeki gelişmeleri gazete, dergi vb.den takip ettikleri görülmüştür. 2. yıl verilen cevaplarda bir değişme olmamıştır. 2012-2013 eğitim.-öğretim yılı 34 %50,7 %25,3 2013-2014 eğitim.-öğretim yılı
  • Çizelge 6. SDÜ. Fen-Edebiyat Fakültesi, Biyoloji Bölümü lisans öğrencilerine yöneltilen sorular, cevaplar ve yorumları. Sınıfı: 4. sınıf. Öğrenci sayısı: 67 olup her kişi her soruya cevap vermemiştir. Bu nedenle ankete cevap verenlerin sayısı soruya göre değişiklik göstermektedir. *: 61, **:62, ***: 59 öğrenci. Eğitim-Öğretim Yılı: 2012–2013.
  • (2013–2014 eğitim-öğretim yılına ait 4. sınıfların anket sonuçları ve yorumları Çizelge 7.de verilmektedir).
  • Y. Bölümün iş imkânlarının her geçen gün daraltıldığı ve yeterli istihdam sağlanamadığı sonucuna varılmıştır. 2. yıl verilen cevapların oranlarında kısmen değişme olmakla beraber sıralamada bir değişme olmamıştır 2012-2013 eğitim.-öğretim yılı 1 2 %8,3 2013-2014 eğitim.-öğretim yılı %0,.00 %90,00 %10,00
  • Y. Lisans eğitimi esnasında öğrenilen bilgilerin kısmen 2012-2013 eğitim.-öğretim yılı 5 1 6 %41,6 %8,3 %50,0 2013-2014 eğitim.-öğretim yılı kalıcı olduğu fikri yaygındır. 2. yıl verilen cevapların oranlarında kısmen değişme olmakla beraber sıralamada bir değişme olmamıştır
  • Y. Üniversitelerdeki kontenjanın artması iş bulma imkânının ve kalitenin azalmasına neden olmaktadır. Kontenjan artırmak yerine iş sahası genişletilmelidir. 2. yıl 2012-2013 eğitim.-öğretim yılı 8 3 1 %66,6 %25,0 %8,3 2013-2014 eğitim.-öğretim yılı %73,33 %13,33 %13,33 verilen cevapların oranlarında kısmen değişme olmakla beraber sıralamada bir değişme olmamıştır.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Structural Biology
Journal Section Makaleler
Authors

Hasan Özçelik

Özge Ünser This is me

Halime Kaymaz This is me

Ayşe Yay This is me

Publication Date December 5, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 8 Issue: 2

Cite

IEEE H. Özçelik, Ö. Ünser, H. Kaymaz, and A. Yay, “Üniversite Öğrencilerinin Biyoloji Bölümünden Beklentileri”, Süleyman Demirel University Faculty of Arts and Science Journal of Science, vol. 8, no. 2, pp. 122–150, 2013.