Stress-strain analyses are studied under the bottom of the pavement
layer, and pavement life values are calculated depending on the cross-section
variation because of the superelevation in horizontal curves. For this purpose,
1st principal total mechanical strain values are analyzed with the
superelevation values changing between 0-8 (%) and the different positions of
wheel contact pressure. Finite element method is used for analysis. According
to results of the study, it is obtained that pavement life decreases with the
increasing superelevation, in the case of 8% superelevation and decreasing the
distance to pavement edge, pavement life decreasing gets to 34%.
Bu çalışmada dever uygulaması yapılmış bir yatay kurbanın kaplama tabakası
altındaki gerilme-birim şekil değiştirme ve kaplama ömrü değerleri dever sebebiyle
değişen kesitlere bağlı olarak analiz edilmiştir. Bu amaçla deverin 0-8 (%)
değerleri arasında değişimine bağlı olarak ve ayrıca tekerlek temas gerilmesinin
pozisyonu değiştirilerek birim şekil değiştirme değerleri sonlu elemanlar yöntemi
ile analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre dever değerinin artmasına
bağlı olarak kaplama ömrü azalmıştır. Bu azalma değeri deverin 8% olması ve yükleme
noktasının kaplama kenarına olan mesafesinin azalması ile 34% seviyesinde hesaplanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Engineering Sciences |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 11, 2018 |
Acceptance Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 40 Issue: 2 |