Yol işaretlerinin insanlar tarafından
algılanabilirliği hem araçların hemde etkileşimindeki çevrenin güvenilir olarak
kullanılabilmesi için kritik bir faktördür. Bu çalışmada 190 anket kullanılarak
Kano şehrindeki yol kullanıcılarının 10 adet uyarı, 10 adet trafik tanzim ve 10
adet trafik bilgi işareti olmak üzere toplam 30 trafik işaretini kavrama
seviyeleri değerlendirilmiştir. Anketler hem şahsi hem de ticari kamyon,
otomobil, triportör (üç tekerlekli bisiklet), motorsiklet ve bisiklet
sürücülerine yöneltilmiştir. Kano şehrindeki erkek ve bayan sürücü orantısızlığına
bağlı olarak ankete katılanların çoğunluğu erkektir (91.6%) ve 90%’ı 40 yaşın
altındadır, bu durum bölgedeki sürücülerin birçoğunun genç olduğunu
göstermektedir. İşaretlerin bilinirlik seviyesi 79% olarak bulunmuştur.
Kano’daki en az kavranan işaretler 54.7% bilinirlik seviyesi ile “Park et devam
et” işaretidir. Bunu “Daralan köprü” (60%), “İleride birleşen şerit” (62.1%),
“Kaygan yol” (63.2%) ve “Araç giremez” (70.5%) işaretleri takip etmektedir.
Bilinirliği 90%’a varan işaretler, “Benzin istasyonu”, Dur işareti” ve “Okul
geçidi” dir. Cinsiyet, eğitim, sürüş tecrübesi ve kullanılan araç tipi
Kano’daki sürücülerin işaretleri kavrama seviyelerini etkileyen parametreler
olarak görünmektedir. Kamyon sürücüleri trafik işaretlerini diğer tüm
sınıflardaki yol kullanıcılarından daha zayıf algılamaktadır (65%).
Human perception of the information on the road signs
is a critical factor in determining the safe use of both the vehicle and the
interacting environment. A total of 30 road traffic signs which
includes10-warning, 10-regulatory and 10-informatory signs were evaluated using
190 questionnaires to determine comprehension level of road users in Kano. The
questionnaire was administered to both private and commercial drivers of
trucks, cars, tricycle, motorcycle, and
bicycle. Majority of the respondents are male (91.6%) which is due to the
disproportionate ratio between male and female drivers in Kano city and 90% of
them are youth below the age of 40 years showing that majority of the state
drivers are young people. The comprehension level was found to be good 79%. The
least comprehended signs in Kano are “park and ride” with comprehension level
of 54.7%, followed by “Narrow bridge” (60%), “line merge ahead” (62.1%),
“slippery road” (63.2%), “No entry for all vehicles” (70.5%). The signs with up
to 90% recognition were “fuel station”, “stop sign” and “school crossing”. Sex,
education, driving experience and type of vehicle used seems to affect the
comprehension level of drivers in Kano. Truck drivers have a poor understanding of the traffic signs lower
than all other classes of road users (65%).
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Engineering Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2019 |
Submission Date | March 9, 2018 |
Acceptance Date | January 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |