Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İranlı Yazar Celâl Âl-î Ahmed’in “Müdir-i Medrese” Hikâyesinde Okul Müdürü ve Eğitim

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 44 - 57, 31.12.2020

Öz

Eğitim alanında birçok çalışmanın konusuna dâhil olan “eğitim yönetimi” ve bu yönetimin en temel öğesi olan “okul müdürleri” birçok araştırmada ana tema olma özelliğini taşımaktadır. Ekseriyetle nicel/nitel çalışmalarda “…Konusunda, Okul Yöneticilerinin Görüşleri” gibi başlıklarda okul müdürlerinin fikirleri alınarak araştırmalar yapılmaktadır. Ülkemizde ise “Okul Müdürü” başlığıyla ele alınan yazın çalışmalarında araştırma-inceleme türü dışında farklı türdeki kitap çalışmalarında neredeyse hiç rastlanmamaktadır.
Bu çalışmada ise 1923-1969 yılları arasında yaşamış, modern İran hikâyeciliğin yazarlarından biri olan Celâl Âl-i Ahmed’in 1959 yılında yazdığı, on dokuz bölümden oluşan “Okul Müdürü” adlı eserinde eğitim yöneticisi olarak okul müdürlerinin vasıfları ve okul işleyişinin realist eleştirisinde öne çıkan öğeler üzerinde durulacaktır.
Bu çalışmanın neticesinde eğitimin önemli aşamalarını ifade eden yönetim süreci öğelerinin, araştırmacılara farklı bir yazım tekniği olan hikâye yöntemi ile nasıl açıklanabileceği de ele alınmış ve izah edilmiş olacaktır. Böylece yönetim süreci öğelerinin alışılagelmişin dışında özgün bir teknikle ve evrensel değerlerle öğretilebilirliği de ortaya konulmuş olacaktır.

Kaynakça

  • Ahmed, C. (2000). Batılılaşma Hastalığı -Batıdan Gelen Veba- (Çev: Altun, F.). İstanbul: Yöneliş Yayınları.
  • Ahmed, C. (2017). Okul Müdürü. (Çev: Atalay, A.). İstanbul: Büyüyenay Yayınları.
  • Aküzüm, C., & Gültekin, S. Ö. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (6), 88-107.
  • Alhan, Y., Usluadam, A. K., & Ünal, M. (2014). Akademik Kitap İncelemesi Hazırlama Rehberi. Hukuk Kuramı, 1 (1), 26-28.
  • Aydın, M. (2014). Eğitim Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Balcı, A. (2010). Açıklamalı Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş Okul Müdürlerinin Değişen Rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) , 13 (2), 75-93.
  • Canlı, S. (2016). Okul Müdürlerinin Öğretmenlere Güveninin Okul İklimine Etkisi. Malatya: Tezli Yüksek Lisans, İnönü Üniversitesi.
  • Cemaloğlu, N. (2017). Eğitimin Pin Kodu. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çağlar, A., Yakut, Ö., & Karadağ, E. (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretmenler Tarafından Algılanan Kişilik Özellikleri ve Liderlik Davranışları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 1 (6), 61-80.
  • Çetinkaya, A., Uyar F., Özmen, D., Büyük, D. Ş., & Köksal, S. S. (2020). Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7 (3), 335-340.
  • Elekoğlu, F. & Demirdağ, S. (2020). Okul Müdürlerinin 21. Yüzyıl Becerileri, İletişim Becerileri ve Liderlik Stillerinin Öğretmen Algılarına Göre İncelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences ? (20), 101-117.
  • Engür, A., & Kayıkçı, K. (2020). Türk Eğitim Sistemindeki Mesleki Güvence Uygulamalarının Okula ve Öğretmenlerin Performansına Etkisi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (11), 16-34.
  • Gürbüz, R., Erdem, E., & Yıldırım, K. (2013). Başarılı Okul Müdürlerinin Özellikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, ? (20), 167-179.
  • Kaygın, F. (2020). Yöneticilerin Okul Yönetiminde Kullandıkları Güç Kaynaklarına İlişkin Öğretmen Algıları (Kale Özeli). Denizli: Tezsiz Yüksek Lisans Projesi, Pamukkale Üniversitesi.
  • Kesen, İ., Sundaram, D. T., & Abaslı, K. (2019). Öğretim Lider Vs. Okul Müdürü. İstanbul: SETA Yayınları.
  • Köroğlu, S. A. (2015). Literatür Taraması Üzerine Notlar ve Bir Tarama Tekniği. GİDB Dergi (1), 61-69.
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili Okul Yöneticilerinin 10 Özelliği. (Çev. Edt.: Cemaloğlu, N.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Özel, M. (2018). Roman Bilimsiz Kapitalizm, Roman Tarihsiz Ulus Anlaşılamaz. Nihayet Dergisi (46), 66.
  • Özlük, D. (2017). İran ve Türkiye Eğitim Sistemlerinin Amaçlarının Karşılaştırmalı Analizi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 5 (3), 729-757.
  • Palamut, İ. (2008). Hikâye Okumanın İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcılık Düzeylerine ve Akademik Başarılarına Etkisi . İzmir: Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Serin, O. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 142 (31), 80-88.
  • Sidekli, S., Tangülü, Z., & Yangın, S. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretimi: Öğretmenim Bana Hikâye Anlatır mısın?. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (4), 311-323.
  • Sütcü, Ö. Y. (2013). Ortak Bir Dünya Deneyimi: Hikâye. Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar , 6 (2), 76-92.
  • Şişman, M. (2005). Kitap Eleştirisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, ? (41), 133-140.
  • Taymaz, H. (2011). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaman, F. (2014). Literatür Taraması Nasıl Yazılır ve Araştırma Soruları Nasıl Geliştirilir? B. J. Christensen, & S. B. Demir (Düz.), Eğitim Araştırmaları (s. 58-84). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Yıldırım, N. (2013). Okul Müdürlerinin Sorun Çözme Hikâyeleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

School Manager and Education in The Story of Iranian Writer Celal Al-i Ahmed’s “Müdir-i Medrese” Story

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 44 - 57, 31.12.2020

Öz

"Educational Administration", which is included in the subject of many studies in the field of education, is the main theme in many studies and "school managers"is the most basic element of this administration. Usually in quantitative or qualitative studies, research is carried out by taking the views of school managers in studies entitled with thekeyword " School Managers' Opinions" on any topic. In our country, in literature studies under the heading of "School Manager", it is almost never encountered in different types of book studies, except for the research-review type. In this study, Celâl Âl-i Ahmed, one of the authors of modern Iranian storytelling, who lived between 1923-1969 and wrote in 1959 the book entitled"School Manager"consisting of nineteen chapters stands out in the realist criticism of the school principals' qualifications and school functioning. As a result of this study, it will be discussed and explained how the elements of the management process, which represent the important stages of education, can be explained to researchers with the story method, which is a different writing technique. Thus, it will be revealed that the elements of the management process can be taught with a unique technique and universal values.

Kaynakça

  • Ahmed, C. (2000). Batılılaşma Hastalığı -Batıdan Gelen Veba- (Çev: Altun, F.). İstanbul: Yöneliş Yayınları.
  • Ahmed, C. (2017). Okul Müdürü. (Çev: Atalay, A.). İstanbul: Büyüyenay Yayınları.
  • Aküzüm, C., & Gültekin, S. Ö. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (6), 88-107.
  • Alhan, Y., Usluadam, A. K., & Ünal, M. (2014). Akademik Kitap İncelemesi Hazırlama Rehberi. Hukuk Kuramı, 1 (1), 26-28.
  • Aydın, M. (2014). Eğitim Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Balcı, A. (2010). Açıklamalı Eğitim Yönetimi Terimleri Sözlüğü. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balyer, A. (2012). Çağdaş Okul Müdürlerinin Değişen Rolleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) , 13 (2), 75-93.
  • Canlı, S. (2016). Okul Müdürlerinin Öğretmenlere Güveninin Okul İklimine Etkisi. Malatya: Tezli Yüksek Lisans, İnönü Üniversitesi.
  • Cemaloğlu, N. (2017). Eğitimin Pin Kodu. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çağlar, A., Yakut, Ö., & Karadağ, E. (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Öğretmenler Tarafından Algılanan Kişilik Özellikleri ve Liderlik Davranışları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 1 (6), 61-80.
  • Çetinkaya, A., Uyar F., Özmen, D., Büyük, D. Ş., & Köksal, S. S. (2020). Manisa İl Merkezinde Bulunan Devlet İlkokul ve Ortaokullarının Fiziki ve Çevresel Koşullarının Değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7 (3), 335-340.
  • Elekoğlu, F. & Demirdağ, S. (2020). Okul Müdürlerinin 21. Yüzyıl Becerileri, İletişim Becerileri ve Liderlik Stillerinin Öğretmen Algılarına Göre İncelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences ? (20), 101-117.
  • Engür, A., & Kayıkçı, K. (2020). Türk Eğitim Sistemindeki Mesleki Güvence Uygulamalarının Okula ve Öğretmenlerin Performansına Etkisi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (11), 16-34.
  • Gürbüz, R., Erdem, E., & Yıldırım, K. (2013). Başarılı Okul Müdürlerinin Özellikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, ? (20), 167-179.
  • Kaygın, F. (2020). Yöneticilerin Okul Yönetiminde Kullandıkları Güç Kaynaklarına İlişkin Öğretmen Algıları (Kale Özeli). Denizli: Tezsiz Yüksek Lisans Projesi, Pamukkale Üniversitesi.
  • Kesen, İ., Sundaram, D. T., & Abaslı, K. (2019). Öğretim Lider Vs. Okul Müdürü. İstanbul: SETA Yayınları.
  • Köroğlu, S. A. (2015). Literatür Taraması Üzerine Notlar ve Bir Tarama Tekniği. GİDB Dergi (1), 61-69.
  • McEwan, E. K. (2018). Etkili Okul Yöneticilerinin 10 Özelliği. (Çev. Edt.: Cemaloğlu, N.), Ankara: Pegem Akademi.
  • Özel, M. (2018). Roman Bilimsiz Kapitalizm, Roman Tarihsiz Ulus Anlaşılamaz. Nihayet Dergisi (46), 66.
  • Özlük, D. (2017). İran ve Türkiye Eğitim Sistemlerinin Amaçlarının Karşılaştırmalı Analizi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 5 (3), 729-757.
  • Palamut, İ. (2008). Hikâye Okumanın İlköğretim Öğrencilerinin Yaratıcılık Düzeylerine ve Akademik Başarılarına Etkisi . İzmir: Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Serin, O. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 142 (31), 80-88.
  • Sidekli, S., Tangülü, Z., & Yangın, S. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretimi: Öğretmenim Bana Hikâye Anlatır mısın?. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (4), 311-323.
  • Sütcü, Ö. Y. (2013). Ortak Bir Dünya Deneyimi: Hikâye. Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar , 6 (2), 76-92.
  • Şişman, M. (2005). Kitap Eleştirisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, ? (41), 133-140.
  • Taymaz, H. (2011). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yaman, F. (2014). Literatür Taraması Nasıl Yazılır ve Araştırma Soruları Nasıl Geliştirilir? B. J. Christensen, & S. B. Demir (Düz.), Eğitim Araştırmaları (s. 58-84). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Yıldırım, N. (2013). Okul Müdürlerinin Sorun Çözme Hikâyeleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Kılıç 0000-0001-8900-2624

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, A. (2020). İranlı Yazar Celâl Âl-î Ahmed’in “Müdir-i Medrese” Hikâyesinde Okul Müdürü ve Eğitim. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 44-57.

Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.