Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Middle School Students on Digital Materials Used in Science Classes in the Covid-19 Pandemic

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 125 - 152, 30.09.2022
https://doi.org/10.37995/jotcsc.993004

Öz

As a result of the spread of Covid-19, which emerged in Wuhan, China in the recent months of 2019, all over the world, face-to-face education was suspended in all countries. And the distance education over online tools such as TV, computer, tablet, etc. was continued. In this study, the reflections of online education spread by the Covid-19 epidemic are emphasized. In this context, it has been investigated which digital materials were used by students in science education, and how often they used them, and how efficient the use of digital materials was. The study was carried out with 20 middle school students studying in 8th grade science class in Afyonkarahisar. Five open-ended questions were asked to the students to determine the digital materials they used in the online education process. Since the epidemic period continued, open-ended questions directed to students were directed online via “Google Forms”. The data of the study were collected on “Google Drive”. The analysis of the obtained data was made with the content analysis method, which is one of the qualitative data analysis methods. In the case of evaluating the results of the research, the students stated that they frequently used digital materials during the epidemic period, which they used very little before. However, it has been revealed that it causes difficulties in adaptation and effective learning in the new (distance) education system. At the same time, the opinions of students who stated that processing science subjects using digital materials made it easier to comprehend the subjects were also obtained.

Kaynakça

  • Bakırcı, H., Doğdu, N., & Artun, H. (2021). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitim sürecinde fen bilgisi öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658.  http://doi.org/10.31592/aeusbed.909184
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Bomsdorf, B. (2005). Adaptation of learning spaces: Supporting ubiquitous learning in higher distance education. In Dagstuhl Seminar Proceedings. Schloss Dagstuhl-Leibniz-Zentrum fr Informatik. http://doi.org/10.4230/DagSemProc.05181.4.
  • Bozkurt, A., Üzümcü, N. E., Erdoğdu, E., & Gümüş, S. (2019). Uzaktan eğitim ve dijital kitaplar. Dijital kitap teknolojisi, 93-111.
  • Burke, J., & Dempsey, M. (2020). Covid-19 practice in primary schools in Ireland report. Maynooth, Ireland.
  • Çoruhlu, T. Ş., & Aydoğan, U. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Problemlerin Tespit Edilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 61-79. http://doi.org/10.17539/amauefd.1024195.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research: California, Sage Publications, USA.
  • Duman, G. B., & Yurdakul, Y. (2021). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretiminde Öğreticilerin Materyal Kullanımı ve Teknolojik Alt Yapıya Yönelik Tutum ve Görüşleri. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 13(1). http://doi.org/10.46291/ZfWT/130121.
  • Efe, H. A., Oral, B., Efe, R., & Sünkür, M. Ö. (2011). Fotosentez ünitesinin bilgisayar simülasyonlarıyla desteklenen işbirlikli öğretim yöntemiyle öğretiminin öğrenci erişi ve biyoloji dersine yönelik tutuma etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 313-329.
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • Genç, Ö. (2011). Kara ölüm: 1348 veba salgını ve ortaçağ Avrupa’sına etkileri. Tarih Okulu, 10, 123-150.
  • Gökbulut, B., Keserci, G., & Akyüz, A. (2021). Eğitim Fakültesinde Görev Yapan Akademisyen ve Öğretmenlerin Dijital Materyal Tasarım Yeterlikleri. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(1), 11-24. https://doi.org/10.53047/josse.917536.
  • Kavrat, B., & Türel, Y. K. (2013). Cevrimiçi Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rollerini ve Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği Geliştirme. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2(2).
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Barişik, C. Ş., & Doğrukök, B. (2020). Teachers’ views on distance learning. Millî Egitim, 49(1), 293-322. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787959.
  • Koç, E. S. Nasıl Bir Uzaktan Eğitim? 1 Yılın Sonunda Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(2), 13-26.
  • Köde, K., & Çoklar, A. N. (2020). Öğretmenlerin dijital ve dijital olmayan materyalleri seçim ve kullanım kriterlerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 893-909. https://doi.org/10.37217/tebd.799527.
  • Kuş, Z., Mert, H., & Boyraz, F. (2021). Covıd‐19 Salgını Süresince Eğitimde Fırsat Eşit(siz)liği: Kırsal Kesimdeki Öğretmen Ve Ebeveyn Görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 470-493. https://doi. org/https://doi.org/ 10.17943/etku.913684.
  • Miles, B. M., & Huberman A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. California, USA: Sage Publications.
  • Sezgin, S., & Fırat, M. (2020). Covid-19 Sürecinde Uzaktan Eğitim ve Dijital Uçurum. Sözen, N. (2020). Covid 19 sürecinde uzaktan eğitim uygulamalari üzerine bir inceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 302-319.
  • Taşlıbeyaz, E., & Karaman, S. (2015). Who Should Teach in Lecture Videos? Expert, Instructor or a Good Speaker.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Tzifopoulos, M. (2020). In the shadow of Coronavirus: Distance education and digital literacy skills in Greece. International Journal of Social Science and Technology, 5(2), 1-14. Üniversitesi, B. (2020). Uzaktan eğitim süreci üzerine veli, öğretmen ve öğrencilerden elde edilen veriler ile ilgili araştırma bulgularının raporu. Erişim adresi: https://docs.google.com/document/d/1Yg6DyVDFf_ZwVoMhxislU5ipztqQQm8naNgAEUqzyCg/edit.
  • Whitmore, B. A. (2005). Nursing distance education at the dawn of digital broadcasting: A case study in collaboration. Journal of Nursing Education, 44(8), 351-356. https://doi.org/10.3928/01484834-20050801-05.
  • World Health Organization. (2020). Responding to community spread of COVID-19: Interim guidance, Retrieved from https://www.who.int/docs/ defaultsource /coronaviruse/20200307-responding-to COVID-19–community transmission-final.pdf.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yolun, M. (2012). İspanyol gribinin dünya ve Osmanlı Devleti üzerindeki etkileri (Doctoral dissertation, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).

Covid-19 Sürecinde Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Kullanılan Dijital Materyallere İlişkin Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 125 - 152, 30.09.2022
https://doi.org/10.37995/jotcsc.993004

Öz

2019 yılının son aylarında Çin’in Wuhan şehrinde ortaya çıkan Covid-19’un zamanla bütün dünyaya yayılması sonucu tüm ülkelerde yüz yüze eğitime ara verilerek çevrimiçi (online) olarak TV, bilgisayar, tablet vb. araçlarla eğitime devam edilmiştir. Bu çalışmada Covid-19 salgının yaygınlaştırdığı çevrimiçi eğitimin yansımaları üzerinde durulmuştur. Bu kapsamda fen bilimleri eğitimi alanında öğrencilerin hangi dijital materyalleri kullandıkları, bunları ne sıklıkla kullandıkları ve dijital materyal kullanımının ne düzeyde verimli olduğu araştırılmıştır. Çalışma, Afyonkarahisar ilinde 8. sınıfa kayıtlı 20 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilere çevrimiçi eğitim sürecinde faydalandıkları dijital materyallerin belirlenmesi için 5 açık uçlu soru yöneltilmiştir. Salgın dönemi devam ettiği için açık uçlu sorular öğrencilere “Google Forms” web sitesi üzerinden çevrimiçi olarak yöneltilmiştir. Çalışmanın verileri “Google Drive” üzerinde toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi, nitel veri analizi yöntemlerinden biri olan içerik analiz yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın ortaya çıkan sonuçları doğrultusunda, öğrenciler daha önce çok az kullandıkları dijital materyalleri salgın döneminde sıklıkla kullandıklarını belirtmişlerdir. Aynı zamanda dijital materyaller kullanarak fen bilimleri konularını işlemenin, konuları kavramayı daha da kolaylaştırdığını belirten öğrenci görüşlerine de ulaşılmıştır. Bu bulguların yanında, salgın sürecindeki yeni eğitim düzenine adapte olma ve etkili öğrenme durumlarına ilişkin birtakım zorlukların ortaya çıktığı da tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Bakırcı, H., Doğdu, N., & Artun, H. (2021). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitim sürecinde fen bilgisi öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658.  http://doi.org/10.31592/aeusbed.909184
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 179-209.
  • Bomsdorf, B. (2005). Adaptation of learning spaces: Supporting ubiquitous learning in higher distance education. In Dagstuhl Seminar Proceedings. Schloss Dagstuhl-Leibniz-Zentrum fr Informatik. http://doi.org/10.4230/DagSemProc.05181.4.
  • Bozkurt, A., Üzümcü, N. E., Erdoğdu, E., & Gümüş, S. (2019). Uzaktan eğitim ve dijital kitaplar. Dijital kitap teknolojisi, 93-111.
  • Burke, J., & Dempsey, M. (2020). Covid-19 practice in primary schools in Ireland report. Maynooth, Ireland.
  • Çoruhlu, T. Ş., & Aydoğan, U. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Problemlerin Tespit Edilmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 61-79. http://doi.org/10.17539/amauefd.1024195.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research: California, Sage Publications, USA.
  • Duman, G. B., & Yurdakul, Y. (2021). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretiminde Öğreticilerin Materyal Kullanımı ve Teknolojik Alt Yapıya Yönelik Tutum ve Görüşleri. Journal of World of Turks/Zeitschrift für die Welt der Türken, 13(1). http://doi.org/10.46291/ZfWT/130121.
  • Efe, H. A., Oral, B., Efe, R., & Sünkür, M. Ö. (2011). Fotosentez ünitesinin bilgisayar simülasyonlarıyla desteklenen işbirlikli öğretim yöntemiyle öğretiminin öğrenci erişi ve biyoloji dersine yönelik tutuma etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 313-329.
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • Genç, Ö. (2011). Kara ölüm: 1348 veba salgını ve ortaçağ Avrupa’sına etkileri. Tarih Okulu, 10, 123-150.
  • Gökbulut, B., Keserci, G., & Akyüz, A. (2021). Eğitim Fakültesinde Görev Yapan Akademisyen ve Öğretmenlerin Dijital Materyal Tasarım Yeterlikleri. Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4(1), 11-24. https://doi.org/10.53047/josse.917536.
  • Kavrat, B., & Türel, Y. K. (2013). Cevrimiçi Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rollerini ve Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği Geliştirme. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2(2).
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Barişik, C. Ş., & Doğrukök, B. (2020). Teachers’ views on distance learning. Millî Egitim, 49(1), 293-322. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787959.
  • Koç, E. S. Nasıl Bir Uzaktan Eğitim? 1 Yılın Sonunda Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(2), 13-26.
  • Köde, K., & Çoklar, A. N. (2020). Öğretmenlerin dijital ve dijital olmayan materyalleri seçim ve kullanım kriterlerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 893-909. https://doi.org/10.37217/tebd.799527.
  • Kuş, Z., Mert, H., & Boyraz, F. (2021). Covıd‐19 Salgını Süresince Eğitimde Fırsat Eşit(siz)liği: Kırsal Kesimdeki Öğretmen Ve Ebeveyn Görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(2), 470-493. https://doi. org/https://doi.org/ 10.17943/etku.913684.
  • Miles, B. M., & Huberman A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. California, USA: Sage Publications.
  • Sezgin, S., & Fırat, M. (2020). Covid-19 Sürecinde Uzaktan Eğitim ve Dijital Uçurum. Sözen, N. (2020). Covid 19 sürecinde uzaktan eğitim uygulamalari üzerine bir inceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 302-319.
  • Taşlıbeyaz, E., & Karaman, S. (2015). Who Should Teach in Lecture Videos? Expert, Instructor or a Good Speaker.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Tzifopoulos, M. (2020). In the shadow of Coronavirus: Distance education and digital literacy skills in Greece. International Journal of Social Science and Technology, 5(2), 1-14. Üniversitesi, B. (2020). Uzaktan eğitim süreci üzerine veli, öğretmen ve öğrencilerden elde edilen veriler ile ilgili araştırma bulgularının raporu. Erişim adresi: https://docs.google.com/document/d/1Yg6DyVDFf_ZwVoMhxislU5ipztqQQm8naNgAEUqzyCg/edit.
  • Whitmore, B. A. (2005). Nursing distance education at the dawn of digital broadcasting: A case study in collaboration. Journal of Nursing Education, 44(8), 351-356. https://doi.org/10.3928/01484834-20050801-05.
  • World Health Organization. (2020). Responding to community spread of COVID-19: Interim guidance, Retrieved from https://www.who.int/docs/ defaultsource /coronaviruse/20200307-responding-to COVID-19–community transmission-final.pdf.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yolun, M. (2012). İspanyol gribinin dünya ve Osmanlı Devleti üzerindeki etkileri (Doctoral dissertation, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Salih Paşa 0000-0002-4792-8821

Kadir Çelik Bu kişi benim 0000-0002-7559-0223

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2021
Kabul Tarihi 11 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Paşa, S., & Çelik, K. (2022). Covid-19 Sürecinde Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Kullanılan Dijital Materyallere İlişkin Görüşleri. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 7(2), 125-152. https://doi.org/10.37995/jotcsc.993004