Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Selecting Smart Strategies Based on Big Data Techniques and SPACE Matrix (FASE model)

Yıl 2019, Cilt: 40 Sayı: 1, 253 - 264, 22.03.2019
https://doi.org/10.17776/csj.415336

Öz

One of the most important questions for managers of corporations is how
they select a smart strategy for their corporations. To answer this question,
Managers should consider some dimensions witch impact on the future of the
corporation, and then they select a suitable strategy for their corporations.
This paper presents a novel model (FASE model) for evaluating strategic
position and choosing smart strategy based on Big Data techniques and SPACE
matrix. In order to achieve the best position in the market, FASE model
facilitates selecting
the best strategy among: aggressive,
conservative, defensive, and competitive
strategies.
FASE model consists of three main processes namely Fuzzy-Cmeans, Apriori
association rule inducer, SPACE matrix. Fuzzy-Cmeans algorithm is used for
clustering customers based on RFM values and behavioral scoring. The results of
the clustering were then profiled on customers’ attributes using Apriori
association rule inducer.
  A SPACE matrix
was used to evaluate the strategic position and to choose smart strategy. To
get a better understanding of the FASE model, the banking case has been
selected and FASE model is applied over that.

Kaynakça

  • • Dr Bahram Sadeghi Bigham Associate Professor, Dean of Department of Computer Science and IT, Institute for Advanced Studies in Basic Sciences, Zanjan, Iran. Email: b_sadeghi_b@iasbs.ac.ir Homepage: http://iasbs.ac.ir/~b_sadeghi_b/
  • • Dr Shahriar Mohammadi Faculty of Industrial Engineering, Khaje Nasir Toosi University of Technology, Tehran, Iran. Email: Mohammadi@kntu.ac.ir Homepage: http://wp.kntu.ac.ir/mohammadi/

Big Data ve SPACE Matris Yöntemlerine Dayalı Akıllı Stratejiler Belirlenmesi (FASE Model)

Yıl 2019, Cilt: 40 Sayı: 1, 253 - 264, 22.03.2019
https://doi.org/10.17776/csj.415336

Öz

Şirket yöneticileri için en önemli sorulardan biri, şirketleri için
akıllı bir stratejiyi nasıl seçtikleridir. Bu soruyu cevaplamak için
yöneticiler, kurumun geleceği üzerinde etkisi olan bazı boyutları göz önünde
bulundurmalı ve ardından şirketleri için uygun bir strateji seçmelidir. Bu
makale, stratejik pozisyonu değerlendirmek ve Büyük Veri teknikleri ve UZAY
matrisini temel alan akıllı bir strateji seçmek için yeni bir model (FASE
modeli) sunmaktadır. Piyasadaki en iyi pozisyonu elde etmek için FASE modeli,
en iyi stratejiyi seçmeyi kolaylaştırır: saldırgan, muhafazakâr, savunmacı ve
rekabetçi stratejiler. FASE modeli, Fuzzy-Cmeans, Apriori birlik kural
uyarıcısı, UZAY matrisi olmak üzere üç ana işlemden oluşur. Fuzzy-Cmeans
algoritması, müşterileri RFM değerlerine ve davranışsal puanlamaya dayalı
olarak kümelemek için kullanılır. Kümelenmenin sonuçları daha sonra Apriori
birlik kural uyarıcısı kullanılarak müşterilerin özelliklerine göre
şekillendilir. Stratejik pozisyonu değerlendirmek ve akıllı bir strateji seçmek
için UZAY matrisi kullanılır. FASE modelini daha iyi anlamak için, bir
bankacılık vakası seçildi ve bunun üzerine FASE modeli uygulandı.

Kaynakça

  • • Dr Bahram Sadeghi Bigham Associate Professor, Dean of Department of Computer Science and IT, Institute for Advanced Studies in Basic Sciences, Zanjan, Iran. Email: b_sadeghi_b@iasbs.ac.ir Homepage: http://iasbs.ac.ir/~b_sadeghi_b/
  • • Dr Shahriar Mohammadi Faculty of Industrial Engineering, Khaje Nasir Toosi University of Technology, Tehran, Iran. Email: Mohammadi@kntu.ac.ir Homepage: http://wp.kntu.ac.ir/mohammadi/
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Engineering Sciences
Yazarlar

Mohammad Ali Farajıan

Shahriar Mohammadı

Bahram Sadeghı Bıgham

Farhad Shams

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2018
Kabul Tarihi 12 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 40 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Farajıan, M. A., Mohammadı, S., Sadeghı Bıgham, B., Shams, F. (2019). Selecting Smart Strategies Based on Big Data Techniques and SPACE Matrix (FASE model). Cumhuriyet Science Journal, 40(1), 253-264. https://doi.org/10.17776/csj.415336