Son zamanlarda polimer kompozit malzemelerin kullanımı önemli ölçüde
artmıştır. Cam elyaf takviyeli polimer (CETP) kompozit malzemeler, yüksek
termal ve çekme dayanımlarından ötürü havacılık, demiryolu, enerji, savunma ve
bunun gibi farklı alanlarda tercih edilmektedir. Kompozit makine parçalarının
birleştirilmesi için kullanılan en yaygın yöntem cıvata, perçin vb. elemanlar
ile birleştirme işlemleridir. Bu çalışmada farklı vida dişlerinin sıyırma
kuvvetine etkisini belirlemek amacıyla metrik, yuvarlak, testere, trapez ve
kare profilli vidalarla sıyırma testi gerçekleştirilmiştir. Cıvataların çapları
16 mm ve adımları 2 mm sabit olacak şekilde alınmıştır. Ayrıca sonlu elemanlar
modeli oluşturularak, von-Misess eşdeğer gerilmeleri ve toplam deformasyon miktarları
hesaplanmıştır. Sıyırma kuvveti test ve analiz sonuçlarında metrik diş profiline sahip
vidanın daha iyi olduğu saptanmıştır. Sayısal ve deneysel sonuçların iyi bir
uyum içerisinde olduğu görülmektedir.
Vida Profilleri Cam Elyaf Takviyeli Polimer Cıvata Sıyırma kuvveti CETP
Recently, the usage of polymer composite materials has been increased
significantly. Glass fiber reinforced polymer (GFRP) composite materials are
preferred for different areas such as aviation, railway, energy, defense and so
on due to their high thermal and tensile strength. The most common methods for
joining composite machine parts are bolts and rivets, etc. In this study,
Pullout tests were performed with metric, knuckle, buttress, trapezoid and
square profile screws to determine the effect of different screw threads on the
pullout force. The bolts were taken to have a diameter of 16 mm and feed of 2
mm. In addition, a finite element model was created for determining the
von-Mises equivalent stresses and total deformation. The metric thread profile
gave the best results both in FEA and in experimental studies. The numerical
and experimental results were in a good agreement could be concluded.
Thread Profiles Glass Fiber Reinforced Polymer GFRP Bolt Pullout Strength
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Engineering Sciences |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 39 Sayı: 2 |