Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Demiryolu Yük Taşımacılığının Çok Türlü Rotalara Etkisinin Vaka Analizi ile İncelenmesi: Hatay-Van

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 921 - 931, 30.09.2019
https://doi.org/10.17798/bitlisfen.504700

Öz

Çalışmada,
güzergâh karar değişkenleri ve bu değişkenlere bağlı performans indeksi dikkate
alınarak rota optimizasyonu yapılmaktadır. Çalışmanın amacı rota
optimizasyonunda, tek türlü konteyner yük taşımacılığının dışına çıkıp çok
türlü taşımacılığın avantajlarını ön plana çıkarmaktır. Bunun yanı sıra ulaşım
coğrafyasının etkisi de incelenmektedir. Bu nedenle Türkiye’nin güneyinde
filtre sanayisi gelişmiş olan Hatay ilinden, Türkiye’nin doğusundaki Van iline
rota optimizasyon çalışması yapılmaktadır. İki şehir arasında, ulaşım
coğrafyasından dolayı yalnız bir unimodal ulaşım rotası ile taşımacılık yapılabilmektedir.
Toplamda bir unimodal karayolu ve üç multimodal ulaşım rotası
geliştirilmektedir. Yapılan hesaplar sonucunda güzergahların performans
indeksleri incelendiğinde, multimodal 3 rotasının bütün ulaşım rotaları
içerisinde optimum rota olduğu bulunmaktadır. Unimodal demiryolu
taşımacılığının yapılamadığı Van ilinde, feribot taşımacılığı eklenerek
avantajlı bir multimodal taşımacılık rotası oluşturulmaktadır. 

Kaynakça

  • 1. Tanır, B. 2009. Marmara Bölgesindeki Karayolu Yük Taşımacılığına Alternatif Kombine Taşımacılık Sistemlerinin Araştırılması. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trafik Planlaması ve Uygulaması Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 135s, Ankara.
  • 2. Göde, M. G. 2011. Yük ve Yolcu Taşımacılığında Göller Bölgesi İçin Kombine Taşımacılık Sistemlerinin Araştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 148s, Isparta.
  • 3. Demirlioğlu, H. 2008. Türkiye’nin Denizyolu Konteyner Taşımacılığının, Kombine Taşımacılık ile Geliştirilmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 106s, İstanbul.
  • 4. Ateş, A., Karadeniz, Ş., Esmer, S. 2010. Dünya Konteyner Taşımacılığı Pazarında Türkiye’nin Yeri. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 2( 2): 83-98.
  • 5. Ateş, A., Esmer, S., Çakır, E., Balcı, K. 2013. Karadeniz Konteyner Terminallerinin Göreceli Etkinlik Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5(1): 1-22.
  • 6. Cansız, O. F., Arslan, T., Çubuk, M. K., Çalışıcı, M. 2008a. Türkiye Demiryollarında Enerji Tüketim Analizi, 2. International Railway Symposium & Trade Exhibition, pp287-306, 15-17 Ekim, İstanbul.
  • 7. Cansız, O. F., Arslan, T., Çubuk, M.K., Çalışıcı, M. 2008b. Yük Taşımacılığında Demiryollarından Uzaklaşan Türkiye'nin Enerji Kaybının İncelenmesi, 2. International Railway Symposium & Trade Exhibition, pp241-254. 15-17 Ekim, İstanbul.
  • 8. Çubuk, K., Cansız, O. F. (2005a). Türkiye’de Ulaşım Sistemleri Arasındaki Enerji Durumu, 24. Enerji Verimliliği Haftası Etkinlikleri, 17-18, Ankara.
  • 9. Çubuk, K., Cansız O.F. (2005b). Energy Status Between Transportation System in Turkey. 24. Enerji Verimliliği Haftası Etkinlikleri, 47-49, Ankara.
  • 10. Cansız, O. F. 2007. Enerji Politikalarının Ulaştırma Sistemlerinin Optimizasyonu ile Geliştirilmesi ve Uygulamadan Elde Edilen Getirilerin Ortaya Konması. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 352s, Ankara.
  • 11. Cansız, O. F., Çubuk, M. K., Çalışıcı, M. (2009). An Energy Analysis of Road Transportation in Turkey, Proceedings of The 3rd International Conference on Energy and Development - Environment – Biomedicine, pp91-95, 29-31 December 2009, Athens.
  • 12. Vitoşoğlu, Y., Evren, G. 2008. Türkiye’de Demiryolu Ağırlıklı Kombine Yük Taşımacılığı Olanaklarının Araştırılması. İtü Dergisi/d mühendislik, 7(1): 77-88.
  • 13. Atar, F. 2013. Kısa Mesafe Deniz Taşımacılığının Avantajları ve Kombine Taşımacılıktaki Önemi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 89s, İstanbul.
  • 14. Balık, İ., Aksay, K., Şenbursa, N. 2015. Marine Transportation in Turkey ans Future Perspective. Turkish Journal of Maritime and Marine Sciences, 1(1): 48-60.
  • 15. Saatçioğlu, C., Saygılı, M. S. 2013. İntermodal Taşımacılıkta Denizyolu- Demiryolu Entegrasyonunun Ekonomik ve Çevresel Açıdan Değerlendirilmesi. Journal of ETA Maritime Science, 1(2): 19-26.
  • 16. TÜİK. 2005a. Sektörlere ve Kullanım Alanlarına Göre Nihai Enerji Tüketimi.
  • 17. Demiryolu ve Karayolu Taşımacılığında Karşılaştırma. http://www.ustaokan.com/?Syf=26&Syz=530815 (Erişim Tarihi: 22.05.2018)
  • 18. Cansız, O. F., Ünsalan, K. 2018. Cost analysis of multimodal freight transportation : a case of Iskenderun, International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 5(5): 315-319.
  • 19. https://portal1.tcddtasimacilik.gov.tr/tcdd(bD10ciZjPTIwMCZkPW1pbg==)/zy02/yuk_tasima_fiyatlari, (Erişim Tarihi: 10.02.2018).
  • 20. Araç Kullanma ve Dinlenme Sürelerine Uyma Mecburiyeti ve Denetleme Esasları. https://www.tugem.com.tr/mevzuat?mlid=2528 (Erişim Tarihi: 12.03.2018)21. Şehirlerarası Çift Yönlü Karayollarında Hız Sınırı. www.kgm.gov.tr (Erişim Tarihi: 05.05.2018)
  • 22. Demiryolunda Rekabetçi Çözümler - Hızlı Trenler. https://railturkeyakademi.wordpress.com/2015/04/08/demiryolunda-rekabetci-cozumler-hizli-trenler/#more-399 (Erişim Tarihi: 29.04.2018).
  • 23. Yang, H., Chen, W., 2017. Retailer-driven Carbon Emission Abatement with Consumer Environmental Awareness and Carbon Tax: Revenue-sharing Versus. Omega, 78: 179-191.
  • 24. Zhang, S.J., Niu, T.L., Wu, Y., Zhang, K.M., Wallington, T.J., Xie, Q.Y., Wu, X.M., Xu, H.L., 2018. Fine-Grained Vehicle Emission Management Using İntelligent Transportation System Data. Environmental Pollution, 241: 1027-1037.
  • 25. Kishimoto, P. N., Karplus, V. J., Zhong, M., Saikawa, E., Zhang, X., Zhang, X., 2017. The Impact of Coordinated Policies on Air Pollution Emissions from Road Transportation in China. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 54: 30-49.
  • 26. Guidelines for Measuring and Managing CO2 Emission from Freight Transport Operations-http://www.cefic.org (Erişim Tarihi: 02.03.2018)
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ömer Faruk Cansız 0000-0001-6857-2513

Kevser Ünsalan 0000-0002-9163-4855

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2018
Kabul Tarihi 17 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

IEEE Ö. F. Cansız ve K. Ünsalan, “Demiryolu Yük Taşımacılığının Çok Türlü Rotalara Etkisinin Vaka Analizi ile İncelenmesi: Hatay-Van”, Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 3, ss. 921–931, 2019, doi: 10.17798/bitlisfen.504700.



Bitlis Eren Üniversitesi
Fen Bilimleri Dergisi Editörlüğü

Bitlis Eren Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü        
Beş Minare Mah. Ahmet Eren Bulvarı, Merkez Kampüs, 13000 BİTLİS        
E-posta: fbe@beu.edu.tr