The economic fluctuations experienced in recent years have affected the construction industry as all other industries. The construction sector in Turkey is the leading sector of the economy. Every year, job opportunities in the construction sector motivate students to study at the civil engineering departments at the tertiary level. In this study, a survey was distributed to 370 civil engineering students to measure their level of awareness of the career choices, and to determine their career expectations and goals. The results obtained from the survey were evaluated in terms of percentage-frequency and the median results were presented. The students were asked about their post-graduation occupational preferences, which were analyzed through the Thurstone's case V technique. The exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and construct validity analysis were applied to the data and the results were discussed. The hypothesis tests revealed a significant difference by previous work experience, the love of profession, and the status of the country and sector.
Son yıllarda yaşanan ekonomik dalgalanmalar tüm sektörleri olduğu gibi inşaat sektörünü de etkilemiştir. Ülkemizde inşaat sektörü, ekonominin lokomotif sektörü konumundadır. İnşaat sektöründeki yoğun iş imkânı, her yıl pek çok öğrencinin inşaat mühendisliği bölümünü seçmesinde önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmada, inşaat mühendisliği bölümü öğrencilerinin meslek seçimi konusundaki bilinç düzeyini ölçmek, mesleki beklentilerini ve kariyer hedeflerini belirlemek amacıyla 370 öğrenciye bir anket çalışması uygulanmıştır. Anket çalışması sonucu elde edilen veriler, yüzde-frekans cinsinden değerlendirilmiş ve medyan sonuçları verilmiştir. Öğrencilere mezun olduktan sonra çalışmak istedikleri alanlar sorulmuş ve Thurstone tekniğine göre analiz edilmiştir. Mesleki beklentiler anketine açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve yapı geçerliliği analizleri uygulanmış ve sonuçlar tartışılmıştır. Yapılan hipotez testleri sonucunda, öğrenciyken iş deneyimine sahip olma ve üniversitelere göre meslek sevgisi ve ülke ve sektör durumu faktörlerinde anlamlı farklılık bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |