Bu araştırmanın amacı;
çok disiplinli yaklaşımların entegrasyonu ile hazırlanan etkinlikler hakkında
öğrenci görüşlerini almak ve bu etkinliklerin etkisini incelemektir. Bu amaca
ulaşabilmek için Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) eğitimi
entegreli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) yaklaşımı etkinlikleri
hakkında görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın yöntemi, nitel yöntemlerden eylem
araştırmasıdır. Uygulayıcının geliştirdiği yaklaşım hakkında görüşlerin
toplanması ve olumlu olumsuz yönlerinin belirlenmesi bakımından “geliştirci
eylem araştırması” kullanılmıştır. Bu yönteme uygun olarak benzeşik (homojen)
örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmaya benzer sosyo-ekonomik
imkânlara sahip 20 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri tam
yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve Nvivo paket programı ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda; FeTeMM entegreli ATBÖ yaklaşımı etkinliklerin
ve uygulamaların öğrencilerin konuyu sevmesini, eğlenceli bulmasını ve daha iyi
anlamasını sağladığı, bu etkinlikler sırasında öğrencilerin birbirini daha iyi
tanıdığı ve sosyalleşmenin arttığı söylenebilir. Öğrencilerin sınıf içinde
argüman oluşturulmasında çok disiplinli yaklaşımların entegrasyonunun
kullanılabileceği önerilmektedir.
The purpose of this research; taking the opinions of
the students about the activities was prepared with the integration of
multidisciplinary approaches and examining the effects of these activities.
It was negotiated about the activities of the Argument Based Science Learning
(ABSL) approach integrated with Science, Technology, Engineering and
Mathematics (STEM) training to reach this aim. The research method is a
qualitative method of action research. A "developer action research"
was used to determine the positive and negative aspects of the gathering of
views on the approach the researcher has developed. According to this method,
homogeneous sampling method is preferred. 20 students with similar
socio-economic facilities participated in the research. The data of the study
were collected with a fully structured interview form and analyzed with the
Nvivo package program. It can be said that the activities and practices of the
STEM-integrated ABSL approach provide students with the feeling of enjoyment,
enjoyment and better understanding, and that students become better acquainted
with each other and socialized during these events. It is proposed that the
integration of multidisciplinary approaches can be used in the creation of
students' classroom arguments.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Acceptance Date | August 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |