Bu çalışmada 9.
Sınıf Matematik dersi müfredatında yer alan köklü sayıların büyüklüklerini
bulmak, ortaöğretim öğrencilerinin seviyesine uygun olan ve öğrencilerin hesap
yaparak bilgiye ulaşmasını destekleyecek bir yöntem geliştirilerek, lise
öğrencilerinin köklü sayı kavramını zihninde canlandırarak somutlaştırması ve
köklü sayıların büyüklüklerini kendilerinin hesaplaması doğrultusunda daha iyi
idrak edebilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Van ilinde bir Fen Lisesinde okuyan 90
kişiden oluşan 9. Sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Kareköklü bir sayının
yaklaşık değerinin hesaplanmasında tam kare ifadelerden yararlanarak,
öğrencilerde kareköklü sayıların büyüklüğünü kendi yöntemleriyle bulmaları
sağlanmıştır. Böylece öğrencinin bilgiye kendi ulaştığında konu hakimiyetinin
de daha güçlendiği görülmüştür. Öğrencilere sırasıyla ve irrasyonel sayılarının yaklaşık değerlerini
hesaplayarak sayı doğrusu üzerindeki yerlerini göstermeleri istenmiştir.
Öğrencilere yeterince süre verilmiş ve soruları kendi bildikleri yöntemlerle
cevaplamaları istenmiştir. Ardından köklü sayıların yaklaşık değerinin tam kare
yöntemi ile nasıl hesaplanacağı anlatılarak örnekler verilmiştir. Konu
anlatımından sonra öğrencilere yeniden aynı soruları cevaplamaları istenmiştir.
Yapılan çalışma sonucunda yöntem öğretilmeden önce öğrencilerin kareköklü
sayıların yaklaşık değerlerini hesaplamada ve bu doğrultuda da sayı doğrusu
üzerinde göstermede çok güçlük yaşadığı gözlenmiştir. Bunun bir nedeni soyut
kavramları zihninde canlandıramama olabilir. Soyut bir kavram olan irrasyonel
sayıların sayı doğrusu üzerinde göstermekte zorluk çeken öğrenciler öğretilen
yöntemi kullandıklarında sayının kendisine yakın bir tam kare ifadeden faydalanarak
yazmaya çalıştıklarında kareköklü sayının yaklaşık değerini daha kolay
hesaplayabildikleri ve sayı doğrusu üzerinde daha rahat gösterdikleri tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | May 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |