Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the attitudes of X, Y and Z generation individuals regarding gender roles

Year 2022, Volume: 4 Issue: 1, 31 - 42, 27.02.2022
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1039180

Abstract

The aim of this research is to compare the attitudes of X, Y and Z generation individuals towards gender roles and to examine whether there is a difference between generations in attitudes towards gender roles. For this purpose, the Gender Roles Attitude Scale was used. It was applied to a total of 443 participants, 84 of whom were in the X generation, 208 in the Y generation and 151 in the Z generation. When the views of the Participants on the sub-dimensions of the Gender Roles Attitude Scale, which are egalitarian gender role, female gender role, gender role in marriage, traditional gender role and male gender role, are examined, a statistically significant difference (p<0.05) was found between X-Y and X-Z generations. As a result of the research, it has been observed that the individuals in the X, Y and Z generation have an egalitarian gender understanding in general, but it is seen that the X generation participants have a more traditional understanding than the Y and Z generation participants. The results of the research are important because they reveal the gender perspectives for generations and studies in the field are limited in the literature.

References

  • Bayar, B. (2019). Y kuşağı ve Türkiye'de Y kuşağı'na ilişkin çalışmalar (Yüksek lisans tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Can, İ., & Girgin Büyükbayraktar, Ç. (2018). Erkeklerin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 355-372. Creswell, J.W. (2013). Araştırma Deseni (Çev. Selçuk Beşir DEMİR). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çetin, C., & Karalar, S. (2016). X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 157 - 197.
  • Çiçek, B., & Çopur, Z. (2018). Bireylerin Kadınların Çalışmasına Ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. International Journal of Eurasian Education and Culture, 1-21.
  • Dalkılıç, R. A. (2019). Farklı yaş gruplarında toplumsal cinsiyet rolleri algısının yansıması: Denizli örneği (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Eraslan Çapan, B. (2019). Psikanaliz. Z. Karataş, & Y. Yavuzer içinde, Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları (s. 25-55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gözütok, F. D., Toraman, Ç., & Acar Erdol, T. (2017). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin (TCEÖ) Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 1036-1048.
  • Gündüz Kalan, Ö. (2010). Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: 'Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme. İletişim Fakültesi Dergisi, 75-89.
  • İnceoğlu, İ., & Akçalı, E. (2018). Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırması. İstanbul: TÜSİAD.
  • Koyuncu Şahin, M., Esen Çoban, A., & Korkmaz, A. (2018). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ve Türk Eğitim Sistemindeki Yeri: Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Gözünden. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 735-752.
  • Köseler, F. (2009). Okul öncesi öykü ve masal kitaplarında toplumsal cinsiyet olgusu (Yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Metin, S., & Kızıldağ, D. (2017). Kuşakların Kariyer Beklentilerinin Farklılaşması: Otomotiv Sektöründe Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 340-363.
  • Özden, S., & Gölbaşı, Z. (2018). Sağlık Çalışanlarının Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 95-100.
  • Paçacıoğlu, B. (2018). Üç farklı kuşaktaki evli kadın ve erkeklerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile aile işlevleri arasındaki ilişki (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sarıtaş, E., & Şahin, Ü. (2018). Hayat Bilgisi Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Rolleri Üzerine Bir İnceleme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 463-477.
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara'da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zubaroğlu Yanardağ, M., & Özmete, E. (2016). Erkeklerin Bakış Açısıyla Toplumsal Cinsiyet Rolleri: Kadın ve Erkek Olmanın Değeri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 91-107.

X, Y ve Z kuşağı bireylerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi

Year 2022, Volume: 4 Issue: 1, 31 - 42, 27.02.2022
https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1039180

Abstract

Bu araştırmanın amacı X, Y ve Z kuşağı bireylerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını karşılaştırmak, toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumda kuşaklar arasında bir farklılaşmanın olup olmadığını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği kullanılmış olup ölçek; 84’ü X kuşağı, 208’i Y kuşağı ve 151’i Z kuşağında yer alan toplam 443 katılımcıya uygulanmıştır. Katılımcıların Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinin alt boyutları olan; eşitlikçi cinsiyet rolü, kadın cinsiyet rolü, evlilikte cinsiyet rolü, geleneksel cinsiyet rolü ve erkek cinsiyet rolüne ilişkin görüşleri incelendiğinde verilerin büyük bir çoğunluğunda X-Y ve X-Z kuşakları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark (p<0.05) olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda X, Y ve Z kuşağında yer alan bireylerin genel olarak eşitlikçi cinsiyet anlayışına sahip olduğu gözlemlenmiş olmakla birlikte, X kuşağı katılımcılarının Y ve Z kuşağı katılımcılarına göre daha geleneksel bir anlayışa sahip oldukları görülmektedir. Araştırma sonuçları, kuşaklara yönelik toplumsal cinsiyete ilişkin bakış açılarını ortaya koymasından ve bu yönde çalışmaların literatürde sınırlı olmasından dolayı önem taşımaktadır.

References

  • Bayar, B. (2019). Y kuşağı ve Türkiye'de Y kuşağı'na ilişkin çalışmalar (Yüksek lisans tezi). Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Can, İ., & Girgin Büyükbayraktar, Ç. (2018). Erkeklerin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 355-372. Creswell, J.W. (2013). Araştırma Deseni (Çev. Selçuk Beşir DEMİR). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çetin, C., & Karalar, S. (2016). X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 157 - 197.
  • Çiçek, B., & Çopur, Z. (2018). Bireylerin Kadınların Çalışmasına Ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. International Journal of Eurasian Education and Culture, 1-21.
  • Dalkılıç, R. A. (2019). Farklı yaş gruplarında toplumsal cinsiyet rolleri algısının yansıması: Denizli örneği (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Eraslan Çapan, B. (2019). Psikanaliz. Z. Karataş, & Y. Yavuzer içinde, Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları (s. 25-55). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gözütok, F. D., Toraman, Ç., & Acar Erdol, T. (2017). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ölçeğinin (TCEÖ) Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 1036-1048.
  • Gündüz Kalan, Ö. (2010). Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı: 'Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme. İletişim Fakültesi Dergisi, 75-89.
  • İnceoğlu, İ., & Akçalı, E. (2018). Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırması. İstanbul: TÜSİAD.
  • Koyuncu Şahin, M., Esen Çoban, A., & Korkmaz, A. (2018). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ve Türk Eğitim Sistemindeki Yeri: Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Gözünden. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 735-752.
  • Köseler, F. (2009). Okul öncesi öykü ve masal kitaplarında toplumsal cinsiyet olgusu (Yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Metin, S., & Kızıldağ, D. (2017). Kuşakların Kariyer Beklentilerinin Farklılaşması: Otomotiv Sektöründe Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 340-363.
  • Özden, S., & Gölbaşı, Z. (2018). Sağlık Çalışanlarının Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 95-100.
  • Paçacıoğlu, B. (2018). Üç farklı kuşaktaki evli kadın ve erkeklerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile aile işlevleri arasındaki ilişki (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sarıtaş, E., & Şahin, Ü. (2018). Hayat Bilgisi Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Rolleri Üzerine Bir İnceleme. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 463-477.
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara'da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zubaroğlu Yanardağ, M., & Özmete, E. (2016). Erkeklerin Bakış Açısıyla Toplumsal Cinsiyet Rolleri: Kadın ve Erkek Olmanın Değeri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 91-107.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Hanife Akgül 0000-0001-8543-9343

Publication Date February 27, 2022
Submission Date December 21, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Akgül, H. (2022). X, Y ve Z kuşağı bireylerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. International Journal of Educational Spectrum, 4(1), 31-42. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1039180

465221.                    images?q=tbn:ANd9GcTlHwNdlfMtYefP6zNuxzJ7qJa6QuTIBRTFBQ&usqp=CAU         by.png                            open-access-logo-png-transparent.png                                                                       

IJES has a DOI number obtained from Crossref, is protected under the Creative Commons (cc-by) licence, and provides open access.