Research Article
BibTex RIS Cite

Toplumsal Cinsiyetçi Roller ve Ataerkil Söylem: Ian McEwan’ın Yabancı Kucak (The Comfort of Strangers) Romanı

Year 2023, Volume: 11 Issue: Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı, 135 - 145, 30.09.2023
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1339790

Abstract

Ian McEwan İngiliz çağdaş yazınında birçok farklı konuda kaleme aldığı romanlarıyla öne çıkan bir yazardır. Eserlerinde toplumsal sorunlara, kadın erkek ilişkilerine, psikolojik olgulara, çevresel meselelere sıklıkla temas eden yazar, İngiliz Milletler Topluluğu ülkeleri için en prestijli ödüllerden olan Man Booker sahibidir. Yazarın eserleri birçok dile çevrilmiştir. Ayrıca feminizm ve kadın hareketleri ile ilgili karşıt görüşler ortaya koyan eserde sert bir ataerkillik vurgulanmaktadır. Yazar birçok eserinde benzer konuları kurgulayarak kadın ve erkeğin çağdaş toplumdaki pozisyonlarını irdeler ve sorgular. Yazarın böylelikle geçmişin toplumsal konularını ve sorunlarını bugünün bağlamında okurlarıyla buluşturduğu ve söz konusu olguları şiddet sarmalı içerisine soktuğu görülmektedir. Bu çalışmaya konu olan yazarın Yabancı Kucak isimli romanı genel olarak adı belli olmayan bir şehirde iki İngiliz turistin başından geçen ilginç olayları resmetmektedir. Colin ve Mary adındaki çift yemek yiyecek bir yer ararken karşılaştıkları bir adamla tanışmalarından sonra bir dizi esrarengiz ve olumsuz olay yaşar. Yabancı Kucak genel olarak toplumsal sorunlar, ataerkillik, kadın erkek ilişkileri, psikolojik sapkınlıklar ve şiddet temsilleri gibi temaları barındıran bir romandır. Bu bağlamda, McEvan’ın söz konusu eseri birçok farklı temayı içermesinin yanı sıra, bunların birbirleriyle olan iç içe geçmiş ilişkilerini de ortaya koymaktadır. Bu çalışmada yazarın Yabancı Kucak isimli romanı toplumsal cinsiyetçi roller ve ataerkilliğin temsili bakımından incelenecektir.

References

  • Altay, S. (2019). Patriarchy and women’s subordination: A theoretical analysis. Şarkiyat 11(1), 417-427. https://doi.org/10.26791/sarkiat.541704
  • Arıkan, G. (1997). Ataerkillik kavramıyla ilgili sosyolojik tartışmalar. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 14(1-2), 1-24.
  • Baştürk-Akça, E. & Ergül, S. (2021). Kitle iletişim çalışmaları alanında toplumsal cinsiyet çalışmalarının gelişimi: Temel yaklaşımlar ve çalışmalar üzerinden bir çerçeve çizme çabası. (Ş. Yavuz, Der.) Toplumsal cinsiyet ve medya temsilleri (ss. 17-40.) Heyyamola.
  • Buzarna-Tihenea-Gǎlbeazǎ, A. (2014). Patriarchally and incestuously defined gender roles in Ian McEwan’s the Cement Garden. Journal of Research in Gender Studies, 4(2), 476–486.
  • Davies, R. (2003). Enduring McEwan. In D. Lea & B. Schoene (Eds.), Posting the male masculinities in post-war and contemporary British literature. Genus Publishing.
  • Demez, G. (2005). Kabadayıdan sanal delikanlıya değişen erkek imgesi. Babil Yayıncılık.
  • Demren, Ç. (2003). Erkeklik, ataerkillik ve iktidar ilişkileri. İçinde Akın A. & Özpınar S. (Eds.), Toplumsal cinsiyet, sağlık ve kadın (ss. 33-44). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Dökmen, Z. Y. (2009). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojik araştırmalar. Remzi Kitabevi.
  • Friedan, B. (1979). Television culture. Methuen.
  • Forceville, C. (1999). The metaphor Colin is a child in Ian McEwan’s, Harold Pintor’s, and Paul Schraders’s The Comfort of Strangers. Metaphor & Symbol, 14(3), 179-198.
  • Gieni, J. (2012). Gender dis-ease: Representations of masculine hysteria in narratives of sexual trauma. [Unpublished Doctoral dissertation]. University of Saskatchewan Saskatoon.
  • Hall, T. E. (1959). The silent language. Double day Company.
  • Head, D. (2007). Contemporary British novelist Ian McEwan. Manchester University Press.
  • Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. Sage.
  • Hosseini, F. (2020). Filiarchy and masculinity in the early novels of Ian McEwan. In Horlacher (Ed.), Configuring masculinity in theory and literary practice (pp. 191-216). Brill Publishing.
  • Malcolm, D. (2002). Understanding Ian McEwan. University of South Carolina Press.
  • McEwan, I. (2020). Yabancı kucak (P. Kür, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Morrison, J. (2001). Narration and unease in Ian McEwan’s later fiction. Critique: Studies in Contemporary Fiction, 42(3), 253-268. https://doi.org/10.1080/00111610109601143
  • Narayana, B. (2022). A heap of postmodern strategies: A study of postmodern elements in the novels of the Comfort of Strangers and the Child in Time of Ian Mc Ewan. Research Journal of English (RJOE) 7(4), 128-136. https://doi.org/10.36993/RJOE.2022.7.4.14
  • Payandeh, H. (2006). Normal abnormalities: Depiction of sado-masochistic violence in Ian Mcewan's the Comfort of Strangers. Cankaya University Journal of Arts and Sciences, 1(6), 145-156.
  • Seaboyer, J. (1999). Sadism demands a story: Ian McEwan’s the Comfort of Strangers. Modern Fiction Studies, 45(4), 957–986.
  • Sezgin, A. A. (2019). Yeni bir hegemonik erkeklik biçimi: Sosyal medyanın fenomen erkekleri. İçinde E. Baştürk, & B. N. Erdem (Eds.). Dijital medya ve toplumsal cinsiyet (139-170). Literatürk.
  • Walby, S. (1990). Theorizing patriarchy. Basil Blackwell.
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal of Sociological Studies, (35), 29-56.

Gendered Roles and Patriarchal Discourse: Ian McEwan's The Comfort of Strangers

Year 2023, Volume: 11 Issue: Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı, 135 - 145, 30.09.2023
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1339790

Abstract

Ian McEwan is a major figure in contemporary British literature, with his novels written on a wide range of subjects. Often exploring social problems, male-female relationships, psychological conditions and environmental issues, McEwan is the winner of the Man Booker Prize, one of the most prestigious awards. His work has also been translated into many languages. There is also an emphasis on a harsh patriarchy in his works. Opposing views on feminism and women's movements are presented in his novels. In many of his works, the author analyses and questions the position of men and women in contemporary society by constructing similar themes. In this way, the author brings the social issues and problems of the past to the attention of the reader in the context of the present, placing these phenomena in a spiral of violence. The author's novel, The Comfort of Strangers, which is the subject of this study, generally describes the interesting events of two British tourists in a town whose name is not known. A couple called Colin and Mary experience a series of mysterious and negative events after they encounter a man they meet while looking for a place to eat. The Comfort of Strangers is a novel that contains themes such as social problems, patriarchy, male-female relationships, psychological perversions and excessive depictions of violence. In this context, McEwan's novel not only contains many different themes, but also reveals their interrelationships. This study examines The Comfort of Strangers in terms of gender roles and the representation of patriarchy.

References

  • Altay, S. (2019). Patriarchy and women’s subordination: A theoretical analysis. Şarkiyat 11(1), 417-427. https://doi.org/10.26791/sarkiat.541704
  • Arıkan, G. (1997). Ataerkillik kavramıyla ilgili sosyolojik tartışmalar. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 14(1-2), 1-24.
  • Baştürk-Akça, E. & Ergül, S. (2021). Kitle iletişim çalışmaları alanında toplumsal cinsiyet çalışmalarının gelişimi: Temel yaklaşımlar ve çalışmalar üzerinden bir çerçeve çizme çabası. (Ş. Yavuz, Der.) Toplumsal cinsiyet ve medya temsilleri (ss. 17-40.) Heyyamola.
  • Buzarna-Tihenea-Gǎlbeazǎ, A. (2014). Patriarchally and incestuously defined gender roles in Ian McEwan’s the Cement Garden. Journal of Research in Gender Studies, 4(2), 476–486.
  • Davies, R. (2003). Enduring McEwan. In D. Lea & B. Schoene (Eds.), Posting the male masculinities in post-war and contemporary British literature. Genus Publishing.
  • Demez, G. (2005). Kabadayıdan sanal delikanlıya değişen erkek imgesi. Babil Yayıncılık.
  • Demren, Ç. (2003). Erkeklik, ataerkillik ve iktidar ilişkileri. İçinde Akın A. & Özpınar S. (Eds.), Toplumsal cinsiyet, sağlık ve kadın (ss. 33-44). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Dökmen, Z. Y. (2009). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojik araştırmalar. Remzi Kitabevi.
  • Friedan, B. (1979). Television culture. Methuen.
  • Forceville, C. (1999). The metaphor Colin is a child in Ian McEwan’s, Harold Pintor’s, and Paul Schraders’s The Comfort of Strangers. Metaphor & Symbol, 14(3), 179-198.
  • Gieni, J. (2012). Gender dis-ease: Representations of masculine hysteria in narratives of sexual trauma. [Unpublished Doctoral dissertation]. University of Saskatchewan Saskatoon.
  • Hall, T. E. (1959). The silent language. Double day Company.
  • Head, D. (2007). Contemporary British novelist Ian McEwan. Manchester University Press.
  • Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. Sage.
  • Hosseini, F. (2020). Filiarchy and masculinity in the early novels of Ian McEwan. In Horlacher (Ed.), Configuring masculinity in theory and literary practice (pp. 191-216). Brill Publishing.
  • Malcolm, D. (2002). Understanding Ian McEwan. University of South Carolina Press.
  • McEwan, I. (2020). Yabancı kucak (P. Kür, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Morrison, J. (2001). Narration and unease in Ian McEwan’s later fiction. Critique: Studies in Contemporary Fiction, 42(3), 253-268. https://doi.org/10.1080/00111610109601143
  • Narayana, B. (2022). A heap of postmodern strategies: A study of postmodern elements in the novels of the Comfort of Strangers and the Child in Time of Ian Mc Ewan. Research Journal of English (RJOE) 7(4), 128-136. https://doi.org/10.36993/RJOE.2022.7.4.14
  • Payandeh, H. (2006). Normal abnormalities: Depiction of sado-masochistic violence in Ian Mcewan's the Comfort of Strangers. Cankaya University Journal of Arts and Sciences, 1(6), 145-156.
  • Seaboyer, J. (1999). Sadism demands a story: Ian McEwan’s the Comfort of Strangers. Modern Fiction Studies, 45(4), 957–986.
  • Sezgin, A. A. (2019). Yeni bir hegemonik erkeklik biçimi: Sosyal medyanın fenomen erkekleri. İçinde E. Baştürk, & B. N. Erdem (Eds.). Dijital medya ve toplumsal cinsiyet (139-170). Literatürk.
  • Walby, S. (1990). Theorizing patriarchy. Basil Blackwell.
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal of Sociological Studies, (35), 29-56.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Çağlayan Doğan 0000-0001-9596-2998

Publication Date September 30, 2023
Submission Date August 8, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı

Cite

APA Doğan, Ç. (2023). Toplumsal Cinsiyetçi Roller ve Ataerkil Söylem: Ian McEwan’ın Yabancı Kucak (The Comfort of Strangers) Romanı. Mavi Atlas, 11(Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 135-145. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.1339790

e-ISSN: 2148-5232