Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Salgını Döneminde Üniversiteye Başlayan Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları ile Sosyodemografik Özellikleri Arasındaki İlişki

Year 2022, Volume: 13 Issue: 25, 143 - 168, 31.07.2022

Abstract

Bu çalışma, Mart 2020'de COVID-19 pandemisi olarak ilan edilen küresel salgın döneminde üniversiteye başlayan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutum düzeylerini, onların sosyodemografik özellikleri ile karşılaştırmayı ve aralarındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini 2020-21 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki bir yükseköğrenim kurumunda öğrenim gören 666 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Uzaktan Eğitime Karşı Tutum Ölçeği (UEKTÖ) ve Demografik Bilgi Formu birlikte uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizleri sonucunda öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının cinsiyet açısından genel olarak farklılık göstermediği, Genel Not Ortalamaları yükseldikçe uzaktan eğitime yönelik tutumlarının olumlu yönde etkilendiği gözlemlenmiştir. Katılımcıların sigara kullanımı, düzenli ilaç kullanımı, kendisinin veya aile bireylerinin COVID-19’a yakalanma gibi durumları ile ölçek alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuş ve analiz sonuçları çalışmada sunulmuştur. Küresel kriz dönemlerinde eğitim alanında daha etkili ve doğru politikalar üretebilmek açısından bu tür çalışmaların sonuçları yol gösterici olabilir. Çalışmamamızdaki bulguların, COVID-19 pandemisi sırasında ve sonrasında ulusal eğitim sistemlerinin daha etkili planlamasına yardımcı olacağına inanıyoruz.

References

  • Akgün, A.İ. (2020). COVID-19 sürecinde acil durum uzaktan eğitimi yoluyla verilen muhasebe eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(4), 208-236.
  • Akimov, A. and Malin, M. (2020). When old becomes new: a case study of oral examination as an online assessment tool. Assessment & Evaluation in Higher Education, 45, 1205-1221.
  • Armstrong-Mensah, E., Ramsey-White, K., Yankey, B., & Self-Brown, S. (2020). COVID-19 and Distance Learning: Effects on Georgia State University School of Public Health Students. Front. Public Health (8), 576227. doi: 10.3389/fpubh.2020.576227
  • Buz, S. ve Afyonoğlu, M. F. (2021). Sosyal hizmet öğrencilerinin covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik değerlendirmeleri: Türkiye’nin yedi bölgesinde yedi il örneklemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, Covid-19 Özel Sayı (1), 247-269. doi: 10.33417/1000515
  • Çelik, B. ve Uzunboylu, H. (2020). Developing an attitude scale towards distance learning. Behaviour & Information Technology, s.1-9, doi: 10.1080/0144929X.2020.1832576
  • Durak, G., Çankaya, S. ve İzmirli, S. (2020). Examining the Turkish Universities’ Distance Education Systems During the COVID-19 Pandemic. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 14(1), 787-809. ISSN: 1307-6. doi: 10.17522/balikesirnef.743080
  • Erkut, E. (2020). COVID-19 Sonrası Yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi / Journal of Higher Education (Turkey), 10(2), 125–133. doi: 10.17522/balikesirnef.743080
  • Flynn, S. (2020). Globalisation and social work education in the Republic of Ireland: Towards informed transnational social work for transnational problems such as COVID19. International Social Work, 63(4), 524-537.
  • Haktanır, A., Seki, T. ve Dilmaç, B. (2020). Adaptation and Evaluation of Turkish Version of the Fear of COVID-19 Scale. Death Studies, s.1. doi: 10.1080/07481187.2020.1773026
  • Hartnett, M., St. George, A. and Dron, J. (2011). Examining motivation in online distance learning environments: Complex, multifaceted and situation-dependent. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(6), 20-38.
  • International Labour Organization (2020a, Mart 18). COVID-19 ve Çalışma Yaşamı: Etkiler ve Yanıtlar. 3 Ekim 2021, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo-ankara/ documents/briefingnote/wcms_740193.pdf
  • International Labour Organization (2020b, Nisan 2020). COVID-19 ve eğitim sektörü. 3 Ekim 2021, https://www.ilo.org/ankara/areas-of-work/covid-19/WCMS_742726/lang--tr/index.htm
  • John Hopkins University (2021). COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). 14 Kasım 2021, Johns Hopkins University https://www.arcgis.com/apps/dashboards/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
  • Karabatak, S., Alanoğlu, M., Karabatak, M. (2020, June). Effects of Homework Supported Distance Education on Academic Satisfaction, Academic Achievement, and Attitude towards Distance Education. 8th International Symposium on Digital Forensics and Security (ISDFS), Beirut, Lebanon. 1-5, doi: 10.1109/ISDFS49300.2020.9116372.
  • Kırlıoğlu, M. ve Gencer, T. E. (2020). Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet Dersinin Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Suriyelilere Yönelik Algısına Etkisi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 1127-1152.
  • Klingsieck, KB., Fries, S., Horz, C., & Hofer, M. (2012). Procrastination in a distance university setting. Distance Education, 33(3), 295–310. doi: 10.1080/01587919.2012.723165
  • Morley, C. and Clarke, J. (2020). From crisis to opportunity? Innovations in Australian social work field education during the COVID-19 global pandemic. Social Work Education, 39(8), 1048-1057.
  • Ocak, Ö., Şahin, E. M. (2021). The Effects of Distance Education Applied Due to COVID-19 on Clinical Neurology Education. Turkish Journal of Neurology, 27(3), 270-277.
  • Orçanlı, K. ve Bekmezci, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisinde Uzaktan Eğitim Algısının Belirlenmesi Ve Bazı Demografik Değişkenlerle İlişkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 6(2), 88-108. doi: 10.29131uiibd.836277
  • Papouli, E., Chatzifotiou, S. and Tsairidis, C. (2020). The use of digital technology at home during the COVID-19 outbreak: Views of social work students in Greece. Social Work Edu. 39(8), 1107-1115.
  • Pelikan, ER., Korlat, S., Reiter, J., Holzer, J., Mayerhofer, M., Schober, B., …Lüftenegger, M. (2021). Distance learning in higher education during COVID-19: The role of basic psychological needs and intrinsic motivation for persistence and procrastination–a multi-country study. PLoS ONE 16(10). doi: 10.1371/journal.pone.0257346
  • Pullu, E. ve Gömleksiz, M. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde çevrimiçi öğrenmeye ilişkin hazır Bulunuşluk ve tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 757-782. doi: 10.37669/milliegitim. 788019
  • Sabzwari, S. (2020). Rethinking Assessment in Medical Education in the time of COVID-19. Med Ed Publish, 9, 80. doi: 10.15694/mep.2020.000080.1
  • Selçuk, O., Gencer, T. E. ve Karataş, Z. (2021). Sosyal hizmet öğrencilerinin Covid-19 salgını ve uzaktan eğitim sürecine ilişkin tutumları ile psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(3), 967-994. doi: 10.33417/tsh.931255
  • Souza, D. G. H. S., Jardim, W.S., Junior, G. L., Marques, Y. B., Lima, N. C. & Ramos, R. S. (2020). Brazilian students' expectations regarding distance learning and remote classes during the COVID-19 pandemic. Educational Sciences: Theory & Practice, 20(4), 65-80.
  • Ülker, Ü., ve Bülbül, H. İ. (2021). E-Öğrenme Sürecinde Uygulanan Etkileşimli Değerlendirme Etkinliklerinin Akademik Başarıya Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 1-8. doi: 10.14582/DUZGEF.2021.172
  • Watters, M. P. and Robertson, P. (2009). "Online delivery of accounting courses: Student perceptions", Academy of Educational Leadership, 13(3), 51-58.
  • World Health Organisation (2020a). Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19. 18 Kasım 2021, https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
  • World Health Organisation (2020b). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report-90. 13 Aralık 2021, https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200419-sitrep-90-covid-19.pdf?sfvrsn=551d47fd_2
  • Yenilmez, K., Balbağ, M. Z. ve Turgut, M. (2017). "Investigation of Prospective Teachers’ Perceptions on Distance Education with Respect to Certain Variables", Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91-107.
  • Yıldırım, T. (2021). Comparison of pre-service teachers' and vocational school students' perceptions of distance education. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(2), 101-112.
  • Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
  • YÖKAK (2020). Yükseköğretimde uzaktan eğitim ve kalite güvencesi sistemi. 17 Aralık 2021, https://portal.yokak.gov.tr/makale/uzaktan-egitim-ve-kalite-guvence-sistemi/

The Relationship Between Attitudes Towards Distance Education and Sociodemographic Characteristics of Students' Started University During the COVID-19 Epidemic Period

Year 2022, Volume: 13 Issue: 25, 143 - 168, 31.07.2022

Abstract

References

  • Akgün, A.İ. (2020). COVID-19 sürecinde acil durum uzaktan eğitimi yoluyla verilen muhasebe eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 6(4), 208-236.
  • Akimov, A. and Malin, M. (2020). When old becomes new: a case study of oral examination as an online assessment tool. Assessment & Evaluation in Higher Education, 45, 1205-1221.
  • Armstrong-Mensah, E., Ramsey-White, K., Yankey, B., & Self-Brown, S. (2020). COVID-19 and Distance Learning: Effects on Georgia State University School of Public Health Students. Front. Public Health (8), 576227. doi: 10.3389/fpubh.2020.576227
  • Buz, S. ve Afyonoğlu, M. F. (2021). Sosyal hizmet öğrencilerinin covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik değerlendirmeleri: Türkiye’nin yedi bölgesinde yedi il örneklemi. Toplum ve Sosyal Hizmet, Covid-19 Özel Sayı (1), 247-269. doi: 10.33417/1000515
  • Çelik, B. ve Uzunboylu, H. (2020). Developing an attitude scale towards distance learning. Behaviour & Information Technology, s.1-9, doi: 10.1080/0144929X.2020.1832576
  • Durak, G., Çankaya, S. ve İzmirli, S. (2020). Examining the Turkish Universities’ Distance Education Systems During the COVID-19 Pandemic. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 14(1), 787-809. ISSN: 1307-6. doi: 10.17522/balikesirnef.743080
  • Erkut, E. (2020). COVID-19 Sonrası Yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi / Journal of Higher Education (Turkey), 10(2), 125–133. doi: 10.17522/balikesirnef.743080
  • Flynn, S. (2020). Globalisation and social work education in the Republic of Ireland: Towards informed transnational social work for transnational problems such as COVID19. International Social Work, 63(4), 524-537.
  • Haktanır, A., Seki, T. ve Dilmaç, B. (2020). Adaptation and Evaluation of Turkish Version of the Fear of COVID-19 Scale. Death Studies, s.1. doi: 10.1080/07481187.2020.1773026
  • Hartnett, M., St. George, A. and Dron, J. (2011). Examining motivation in online distance learning environments: Complex, multifaceted and situation-dependent. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(6), 20-38.
  • International Labour Organization (2020a, Mart 18). COVID-19 ve Çalışma Yaşamı: Etkiler ve Yanıtlar. 3 Ekim 2021, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo-ankara/ documents/briefingnote/wcms_740193.pdf
  • International Labour Organization (2020b, Nisan 2020). COVID-19 ve eğitim sektörü. 3 Ekim 2021, https://www.ilo.org/ankara/areas-of-work/covid-19/WCMS_742726/lang--tr/index.htm
  • John Hopkins University (2021). COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). 14 Kasım 2021, Johns Hopkins University https://www.arcgis.com/apps/dashboards/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
  • Karabatak, S., Alanoğlu, M., Karabatak, M. (2020, June). Effects of Homework Supported Distance Education on Academic Satisfaction, Academic Achievement, and Attitude towards Distance Education. 8th International Symposium on Digital Forensics and Security (ISDFS), Beirut, Lebanon. 1-5, doi: 10.1109/ISDFS49300.2020.9116372.
  • Kırlıoğlu, M. ve Gencer, T. E. (2020). Göçmen ve Sığınmacılarla Sosyal Hizmet Dersinin Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Suriyelilere Yönelik Algısına Etkisi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(3), 1127-1152.
  • Klingsieck, KB., Fries, S., Horz, C., & Hofer, M. (2012). Procrastination in a distance university setting. Distance Education, 33(3), 295–310. doi: 10.1080/01587919.2012.723165
  • Morley, C. and Clarke, J. (2020). From crisis to opportunity? Innovations in Australian social work field education during the COVID-19 global pandemic. Social Work Education, 39(8), 1048-1057.
  • Ocak, Ö., Şahin, E. M. (2021). The Effects of Distance Education Applied Due to COVID-19 on Clinical Neurology Education. Turkish Journal of Neurology, 27(3), 270-277.
  • Orçanlı, K. ve Bekmezci, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisinde Uzaktan Eğitim Algısının Belirlenmesi Ve Bazı Demografik Değişkenlerle İlişkisi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 6(2), 88-108. doi: 10.29131uiibd.836277
  • Papouli, E., Chatzifotiou, S. and Tsairidis, C. (2020). The use of digital technology at home during the COVID-19 outbreak: Views of social work students in Greece. Social Work Edu. 39(8), 1107-1115.
  • Pelikan, ER., Korlat, S., Reiter, J., Holzer, J., Mayerhofer, M., Schober, B., …Lüftenegger, M. (2021). Distance learning in higher education during COVID-19: The role of basic psychological needs and intrinsic motivation for persistence and procrastination–a multi-country study. PLoS ONE 16(10). doi: 10.1371/journal.pone.0257346
  • Pullu, E. ve Gömleksiz, M. (2020). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde çevrimiçi öğrenmeye ilişkin hazır Bulunuşluk ve tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 757-782. doi: 10.37669/milliegitim. 788019
  • Sabzwari, S. (2020). Rethinking Assessment in Medical Education in the time of COVID-19. Med Ed Publish, 9, 80. doi: 10.15694/mep.2020.000080.1
  • Selçuk, O., Gencer, T. E. ve Karataş, Z. (2021). Sosyal hizmet öğrencilerinin Covid-19 salgını ve uzaktan eğitim sürecine ilişkin tutumları ile psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(3), 967-994. doi: 10.33417/tsh.931255
  • Souza, D. G. H. S., Jardim, W.S., Junior, G. L., Marques, Y. B., Lima, N. C. & Ramos, R. S. (2020). Brazilian students' expectations regarding distance learning and remote classes during the COVID-19 pandemic. Educational Sciences: Theory & Practice, 20(4), 65-80.
  • Ülker, Ü., ve Bülbül, H. İ. (2021). E-Öğrenme Sürecinde Uygulanan Etkileşimli Değerlendirme Etkinliklerinin Akademik Başarıya Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 1-8. doi: 10.14582/DUZGEF.2021.172
  • Watters, M. P. and Robertson, P. (2009). "Online delivery of accounting courses: Student perceptions", Academy of Educational Leadership, 13(3), 51-58.
  • World Health Organisation (2020a). Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19. 18 Kasım 2021, https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
  • World Health Organisation (2020b). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report-90. 13 Aralık 2021, https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200419-sitrep-90-covid-19.pdf?sfvrsn=551d47fd_2
  • Yenilmez, K., Balbağ, M. Z. ve Turgut, M. (2017). "Investigation of Prospective Teachers’ Perceptions on Distance Education with Respect to Certain Variables", Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91-107.
  • Yıldırım, T. (2021). Comparison of pre-service teachers' and vocational school students' perceptions of distance education. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(2), 101-112.
  • Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
  • YÖKAK (2020). Yükseköğretimde uzaktan eğitim ve kalite güvencesi sistemi. 17 Aralık 2021, https://portal.yokak.gov.tr/makale/uzaktan-egitim-ve-kalite-guvence-sistemi/
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Atilla Bingöl 0000-0002-8505-5400

Nurhan Halisdemir 0000-0003-2151-7917

Shahin Aghazade 0000-0003-1594-9545

Early Pub Date June 29, 2022
Publication Date July 31, 2022
Submission Date April 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 13 Issue: 25

Cite

APA Bingöl, A., Halisdemir, N., & Aghazade, S. (2022). COVID-19 Salgını Döneminde Üniversiteye Başlayan Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları ile Sosyodemografik Özellikleri Arasındaki İlişki. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 13(25), 143-168.