The purpose of present
study is to determine the relationship between school managers' levels of
managerial resourcefulness and levels of stress and depression experienced. For
this reason relational research model was used in the study.
The universe of the study constitutes 704 school administrators who
served in Elazığ city center and its districts. In the scope of the study, the
data was collected from 205 school administrators by using the method of
disproportionate element sampling. Managerial Resourcefulness Scale, Stress
Scale and Depression Scale were used to collect the data. According to
findings; it has been concluded that there is a high level of the managerial
resourcefulness impact on stress and depression and while the level of
managerial resourcefulness increased, the level of stress and depression
decreased. When the significance
levels of the regression coefficients are examined, it is seen that the
variables of being cautiousness and decisiveness are significant predictors of
both depression scores and stress scores.
Bu çalışmanın amacı, okul
yöneticilerinin yönetsel güçlülük düzeyleri ile yaşadıkları stres ve depresyon
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu nedenle çalışmada ilişkisel araştırma
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Elazığ il merkezinde ve
ilçelerinde görev yapan 704 okul
yöneticisi oluşmaktadır. Çalışma kapsamında 205 okul yöneticisinden oransız
eleman örnekleme yöntemi ile veri toplanmıştır. Verilerin toplanmasında “Yönetsel Güçlülük
Ölçeği”, “Stres Ölçeği” ve Depresyon Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma
bulgularına göre; yönetsel güçlülüğün, stres ve depresyon üzerindeki
etkilerinin yüksek düzeyde olduğu ve okul yöneticilerinin yönetsel güçlülük
düzeyleri arttıkça, stres ve depresyon düzeyleri azaldığı sonucuna
ulaşılmıştır. Regresyon katsayılarının anlamlılık düzeyleri incelendiğinde
temkinli ve tedbirli olma ile azimli olma değişkenlerinin, hem depresyon
puanlarının hem de stres puanlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu
görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2018 |
Submission Date | April 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 47 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved